בד בבד עם התפרצות מגפת הקורונה ברחבי העולם בשנה האחרונה, התעורר בעולם גל של ביקורת ציבורית חריפה כנגד ההתנהלות של המשטר הסיני בתחילתה של המגפה, ביקורת שאותה הוביל נשיא ארה"ב לשעבר, וקיבלה גיבוי גם מארגון הבריאות העולמי. מומחים טוענים כי סין הסתירה את המקרים הראשונים של קורונה שהתגלו בשטחה, ובכך בעצם לא אפשרה התמודדות יעילה ואפקטיבית עם המגיפה כשעוד ניתן היה להשתלט עליה. מלבד הטענות אודות התנהלותה של סין בתחילת המגפה, עד היום ישנן טענות כנגד סין על כך שאיננה מאפשרת גם היום לארגון הבריאות העולמי לבצע בדיקות וחקירות בקשר למקור להתפרצות המגיפה ולסיבות שהובילו להתפרצות, ועד היום המקור להתפרצות המגיפה נשאר בגדר השערות וספקולציות בלתי מבוססות מבחינה מדעית. ארגון הבריאות העולמי מפנה אצבע מאשימה כנגד סין, ומאשים את סין בכך שאיננה מאפשרת לפקחים מטעם ארגון הבריאות העולמי לבצע בדיקות אפקטיביות במקומות בסין ששם התחילה המגפה להתפרץ.
בעבודה אבקש לבחון האם המשפט הבינלאומי יכול להתמודד עם התנהגויות מסוג ההתנהגות האמורה של סין במגפת הקורונה, ובעיקר האם אפשר להגיש תביעות בינלאומיות כנגד סין בגין הנזקים שנגרמו בעקבות הקורונה ושלפי ההערכה ניתן היה למנוע או לצמצם אילו סין הייתה מתנהלת כראוי.
מבוא
רקע כללי
כללי האחריות הבינלאומית של מדינה
יישום כללי האחריות הבינלאומית
קיומה של חובה מהותית מהמשפט הבינלאומי
התנאים הנוספים להטלת אחריות לפי כללי האחריות הבינלאומית
חריגים להטלת האחריות
הסעדים שניתן לפסוק בגין ההפרות
שילוב המשפט הפלילי הבינלאומי
סיכום
רשימה ביבליוגרפית