שאלה א
בעלי האונייה אשדודה יכולים להגיש תביעה המבוססת על פקודת הניווט[1]. סעיף 2 לפקודה זו קובע: "למרות כל האמור בכל חוק עותומני או בכל חוק אחר או פקודה אחרת, הרי הבעלים או רב החובל של כל ספינה בניווט, בין שהניווט הוא מאונס ובין שהוא מצורה אחרת, יהא אחראי לכל אבדן או היזק שנגרמו ע"י הספינה או ע"י משגה בנהיגת הספינה". בפסק הדין בעניין SIDAAR TANKER [2] נקבע כי האחריות לפי סעיף זה היא אחריות מוחלטת, שאיננה בוחנת האם הייתה התרשלות או לא, והאחריות היא אפילו בגין נזק שאירע באונס.
שאלה ב
המטרה הבסיסית של דיני הנזיקין היא לפצות את הניזוק ולהשיב את המצב לקדמותו, בכך שהפיצויים יאזנו את הפגיעה שנגרמה לניזוק. מטרה בסיסית זאת באה לידי ביטוי בחוק המחייב פיצויים בגין חיסון שגרם לנזק, מאחר והפיצויים נועדו לאזן את הנזק שנגרם, למרות שלא מדובר באיזון מלא ובהשבת המצב לקדמותו, מאחר וסכום הפיצוי הוא קבוע בחוק ולא נגזר מהנזק שנגרם בכל מקרה קונקרטי. מטרה זו לא באה לידי ביטוי במגמות החקיקה הפוטרות את המדינה מאחריות בגין נזקי הקורונה, מאחר ומגמות חקיקה אלה מבקשות להותיר את הניזוק ללא מענה הולם.