למרות שתשלום המס פוגע בקניינו של האזרח, גבייתו של המס מוצדקת, מאחר ובתמורה לתשלום המס מקבל האזרח שירותים מהמדינה. המס הוא המחיר אשר משולם תמורת ההתארגנות במבנה של מדינה. למדינה הריבונית ניתן הכח לקבוע, לגבות ולהשתמש במיסים. [1] המיסים אינם גזירה משמים , אלא מכשיר חיוני וחיובי שיצר האדם על-מנת לקיים חברה מודרנית. מערכת המס מושתתת על רעיון ההסכמה החברתית הכללית, לנשיאה משותפת בנטל החברתי, באופן ש "אין לקיים מדינה מודרנית בלא מיסים. ... מס אינו עונש. מס הוא צורך חיוני שיש לקיימו." [2]
למערכת המס חשיבות מבחינה פיסקאלית. מערכת המס משמשת למימון אוצר המדינה וההוצאה החברתית. בנוסף, למערכת המס גם חשיבות מבחינה חברתית, בשל כך שהיא מהווה נשיאה משותפת בנטל החברתי. אכיפת דיני המס נעשית בשני מסלולים: המסלול הראשון הוא המסלול האזרחי, שתכליתו תיקון הנזק שנגרם לאוצר המדינה. במסלול זה אוכפים על הנישום להשיב למדינה את המס שנגרע ממנה. המסלול השני הוא המסלול הפלילי. המטרות של מסלול זה הם לגמול לנישום שפגע בערך החברתי של הנשיאה השוויונית, ולהשריש את הציות למס. [3] בעניין ארנסט קבע ביהמ"ש העליון כי עבירת המס שוות ערך לעבירות מרמה וכי "..צווארונו של עושה העבירה הזו (הכוונה לעבירת המס) אינו "לבן", והריהו כצווארונו של כל פורץ ושודד, שהאחד שודד את קופתה של המדינה, והאחד שודד את קופתו של הפרט".[4]
מבוא
פרק ראשון: תכנון המס
פרק שני: מתכנן המס
פרק שלישי: עקרון ההסתמכות
טעות במצב משפטי
חוות דעת של מומחה
בקורת על ההסתמכות על חוות דעת כטענת "פטור"
חלק רביעי: אחריותו של המתכנן על פי דיני המס
פקודת מס הכנסה
חוק מס ערך מוסף - סעיף 117(ב1)
חוק מיסוי מקרקעין סע' 98 (2)
חלק חמישי: המתכנן המסייע לנישום במתן דיווח כוזב לרשויות המס
רשלנות מקצועית של יועץ מס – האם מהווה גם עבירה פלילית?
היחס בין סע' 217 לפקודה לבין סע' 224 לפקודה
מתכנן שנודע לו רק בדיעבד כי הדיווח שדווח הוא דווח כוזב
העונש המוטל על המתכנן
האם ניתן לפטור מהעמדה לדין את הנישום ולהעמיד לדין את היועץ בלבד
האם ניתן להרשיע את המתכנן בעבירה חמורה יותר מהעבירה בה הורשע הנשום
חלק שישי: היחס בין סע' 224 לפקודה לבין דיני הסיוע הכלליים בחוק העונשין
המסייע בחוק העונשין
סיכום
מקורות