האם ראוי להחיל את חוק חופש המידע על העיתונות הכתובה?

מזהה: 7569
מאמר חם

השאלה שאני מבקשת לדון בה היא אם להחיל את הוראות חוק חופש המידע[1] על העיתונות הכתובה. כדי להשיב על שאלה זו מוצגות בחלק א' בעיות המקשות על העיתונות לבצע את התפקיד הציבורי החשוב שמיועד לה במסגרת של שלטון דמוקרטי, לאור השפעת האינטרסים של הבעלים ושל המפרסמים בכלי התקשורת. בהקשר זה מוצגים מחקרים ודוגמאות מן התקשורת הישראלית. חששות אלו מתעצמים עקב ההשפעה של פלטפורמות אינטרנטיות על שוק הפרסום בעיתונות וההשפעה של התחרות של העיתונות בישראל עם החינמון ישראל היום.

בפרק ב' מוצגת האסדרה של השידור המסחרי בטלוויזיה, דבר שמותיר את השאלה שבדיון ממוקדת בעיתונות הכתובה ולא בשוק התקשורת בכללותו. בהמשך לכך, מוצגות שתי חלופות פוטנציאליות שאינן נותנות מענה מספק לבעיות שהוצגו בפרק א' – האפשרות של עיתונאי להתנגד להתנהלות כזו מצד הבעלים של העיתון, שנשללה בפסיקה, וכללי האתיקה העיתונאית, שאינם מהווים מענה מספק בשל כך שאינם מחייבים משפטית. נוכח כך מוצגת השאלה הכללית של מעמד העיתונות כגוף דו מהותי. מסקנה כי העיתונות היא גוף דו מהותי מהווה בסיס רעיוני להחיל על העיתונות את החובות המוטלות על רשות ציבורית בכלל ואלו שבחוק חופש המידע בפרט. כרקע למסקנה אפשרית שעיתון יצטרך לפעול במסגרת הדין שקובע חוק חופש המידע, מוצגות בקצרה התכליות של חוק זה וכן שיקול הדעת המוקנה במסגרתו.

 

מבוא

א.1 שוק המדיה בכללותו, מאפיינים וקשיים

א.2 מאפיינים ספציפיים הנוגעים לעיתונות הכתובה – השפעת הפלטפורמות האינטרנטיות

א.3 ההתפתחות והמבנה של תחום התקשורת בישראל

א.4 חשיבותה של העיתונות לדמוקרטיה והקשיים הנובע מהתנהלות השיח במתחמים פרטיים

א.5 החשש מהטיות בפרסום העיתונאי לטובת האינטרסים של הבעלים ושל המפרסמים – מחקרים זרים  

א.6 החשש מהטיות בפרסום העיתונאי לטובת האינטרסים של הבעלים ושל המפרסמים -ישראל

פרק ב' – המסגרת הנורמטיבית

ב.1 האסדרה של השידור הפרטי הטלוויזיוני בהבחנה מהיעדר האסדרה של הפרסום העיתונאי

ב.2 שגיאות והטיות בסיקור – האם אין די בכללי האתיקה?

ב.3 סיקור מוטה – היעדר המעמד המשפטי של עיתונאי מול העורך

ב.4 העיתונות הכתובה כגוף דו מהותי

ב.5 חוק חופש המידע

ב.6 הזכות למידע במשפט הבינלאומי

פרק ג' דיון ומסקנות לגבי הדין הרצוי

ג.1 מדוע אין להחיל את חוק חופש המידע כפשוטו על העיתונות

ג.2 הטכניקה החלופית של גילוי פרואקטיבי - יתרונות

ג.3 המידע הרלוונטי לגילוי

ג.4 מגבלות התועלת ממשטר הגילוי המוצע

סיכום

מקורות

חקיקה, חקיקת משנה והצעות חוק

פסיקה

ספרים ומאמרים בעברית

מאמרים באנגלית

מקורות אינטרנטיים

475.00 ₪
סוג עבודה:
סמינריון
סוג מחקר:
עיוני
תגיות:
משפטים
שנת הגשה:
2022
מספר מילים:
7644
היקף עמודים:
25
מספר מקורות:
55
בקשתך בביצוע....
הקפאת מאמרים - הסבר
לקוח שמעוניין למנוע מכירת עבודה ללקוחות אחרים, יכול לבצע זאת באמצעות הקפאת עבודה לפרק זמן מוגבל. כל מוצר דיגיטלי שנמכר מוקפא מידית ל-48 שעות ללא תשלום. בחלוף 48 שעות, ובמידה ולא רכשת הקפאה נוספת, המוצר הדיגיטלי יהיה זמין לרכישה על ידי משתמשים אחרים, לרבות אפשרויות הקפאה. לכןיש לקחת בחשבון שייתכן שלאחר סיום תקופת ההקפאה, המוצר לא יהיה זמין להקפאה נוספת משום שנרכש על ידי לקוחות אחרים ואף הוקפא על ידם לפרקי זמן ארוכים.

לא ניתן לרכוש מוצרים שהם בתקופת ההקפאה.