במסגרת העבודה אבקש לבחון את ההצדקות לקיומו של איסור פלילי כנגד הורים שאינם מחסנים את ילדיהם וזאת לאור מודל ההפללה המוצע בספרו של קרניאל[1]. על פי מודל זה, יש שש אמות-מידה לבחינת ההצדקות לקיומו של איסור פלילי. אמת המידה הראשונה, היא אמת המידה הכלכלית. במסגרתה יש לבחון, על פי הגישה התועלתנית, האם יהיה זה "יעיל" לעשות שימוש בדין הפלילי על מנת להתמודד על ההתנהגות הנדונה. אמת המידה השנייה והשלישית, מכונות על ידי קרניאל "אמות המידה המוסריות", כאשר אמת המידה השנייה בוחנת את קיומו של ערך חברתי שיש להגן עליו, ואמת המידה השלישית בוחנת האם נפל פגם מוסרי בהתנהגותו של העושה. אמת המידה הרביעית בוחנת את האפשרות לעגן איסור פלילי בנוסח ברור ומדריך. אמת המידה החמישית בוחנת את שיוריות הדין הפלילי, והאם ישנן אלטרנטיבות אחרות, פוגעניות פחות, להתמודדות עם ההתנהגות הנדונה מלבד הדין הפלילי. אמת המידה השישית בוחנת את יעילות האכיפה במספר פרמטרים. במסגרת העבודה אעמוד על כל אחת מאמות-המידה הללו ואבחן את יישומה בקשר להתנהגות הנדונה של הורים שאינם מחסנים את ילדיהם. יוער, כי קרניאל עושה שימוש במונח "התנהגות" מאחר ובספרו הוא מתמקד בעבירת הפרת אמונים בתאגיד שיכולה להתבצע בהתנהגות אקטיבית, אולם בעניינינו מדובר בהתנהגות פסיבית, היינו התנהגות שבמחדל בכך שההורים אינם דואגים לחסן את ילדיהם, אולם לצורך הנוחות אעשה אף אני שימוש במונח "התנהגות" בעבודה.
אמת המידה הכלכלית
על פי מודל ההפללה המוצע על ידי קרניאל, אמת המידה הראשונה לבחינת ההצדקה לקיומו של איסור פלילי היא אמת המידה הכלכלית[2]. אמת מידה זו מבוססת על הגישה הפילוסופית התועלתנית למשפט, כאשר לפי אמת המידה המוצעת על ידי קרניאל יש לבחון גם את ההליך הפלילי במבחנים של תועלתנות.
מבוא
אמת המידה הכלכלית
אמות המידה המוסריות
אמת המידה של ניסוח האיסור
אמת המידה של שיוריות הדין הפלילי
אמת המידה של יעילות האכיפה
סיכום
רשימה ביבליוגרפית