אומברטו אקו הוא חוקר וסופר אשר הן תרומתו לתחום הסמיוטיקה והן יצירתו הספרותית נחשבות לאבני דרך משמעותיות בתולדות ההגות הפוסט-מודרנית (Butler, 2002: עמ' 32, 126). ואולם, באיזה מובן אומברטו אקו אמור להיות הוגה "פוסט-מודרני" בדיוק? האם במובן שהוא מקדם את הלך הרוח הפוסט-מודרני, כלומר במובן שהוא מגלם בעבודתו את ה"התפכחות" מן המודרניות? האם אקו מטיל ספק בסמכותו של המדע, כופר באידיאלים של הנאורות ותורם לרלטיביזם הפרוע בעידן שלאחר "מות האלוהים"? או שמא אקו הינו הוגה "פוסט-מודרני" רק במובן שהוא עוסק בהרחבה בסוגיות המאפיינות את ההגות הפוסט-מודרנית – במובן שהוא לוקח חלק חשוב בשיח זה – בעוד שעמדתו ביחס לפוסט-מודרניות איננה בהכרח עמדה של הזדהות, ואולי זו אף עמדה של ביקורת וחשש?
עמדתו של אקו ביחס לפוסט-מודרניות איננה תמיד ברורה. הן ב"שם הורד" (1998) והן ב"מטוטלת של פוקו" (1991) ניתן למצוא רמזים לכאן ולכאן. מחד גיסא, נראה שאקו נהנה להתגרות בקוראיו עם מוטיבים של הביקורת הפוסט-מודרנית, כאילו הוא מכיר בערכם ומזדהה עם בשורתם. בכל אחד מן הרומנים אנו מוצאים טשטוש בין לשון ומציאות; היפר-משמעות שהוא חוסר-משמעות; סימנים המצביעים לעבר סימנים אחרים בלי עוגן טרנסצנדנטי. אקו חוקר, מפתח ומשחק במוטיבים פוסט-מודרניים בבקיאות רבה וברגישות עמוקה. הוא אינו עושה רושם של מישהו המתבונן על הפוסט-מודרניות מבחוץ, אלא הוא כמי שפונה אלינו מבפנים לשתפנו בהתרגשותו ותגליותיו.
הקדמה
מהלך העבודה
1. הציוויליזציה ה(פוסט)מודרנית
הפוסט-מודרניות כניגודה של המודרניות
הפוסט-מודרניות כרכיב אינטגרלי במודרניות
2. "שם הורד"
תקציר העלילה
המודרניות נגד ימי-הביניים
אימת האבסורד
מבוכת המודרניות
רומן אמביוולנטי
3. "המטוטלת של פוקו"
המסר הקטלני של העידן ה(פוסט)מודרני
"המטוטלת" כספר משלים ל"שם הורד"
סיכום
ביבליוגרפיה