השיר האקפרסטי המתייחס בדרך כלשהי אל יצירת אמנות, אל חוויה חזותית כלשהי יכול לעשות זאת בדרכים שונות ומורכבות המגלמות בתוכן את הקשר הסבוך בין האמנות המילולית הנסמך על זמן ומילים, לבין האמנות החזותית הנסמכת על מרחב וייצוגים ויזואליים של מרחב זה. שירים העוסקים ביצירות אמנות, שירים אקפרסטיים, מבטאים התמודדות זו של השירה עם האמנות תוך שהם מדגימים את הקשרים המורכבים והייחודיים בין המדיומים השונים ואת הייחודיות של כל אחד מהם.
אחד המשוררים הישראליים הבולטים שהיסוד האקפרסטי בולט בשיריו הינו המשורר טוביה ריבנר, אשר אף הוציא בעבר קובץ שירים בשם 'פסל ומסכה' שכל שיריו הינם שירים אקפרסטיים העוסקים ביחס ספרות-אמנות. חוקרים שונים אשר בחנו את מהות היחס של ריבנר לאקפרסיס בשיריו המוקדמים ובקובץ זה, עמדו על הקשר הבלתי נפרד בין האקפרסיס למוות, קשר שחוקרים רבים עוסקים בו וממחיש את הטענה הפוסט מודרנית במהותה, על פיה גם האמנות הפלסטית וגם השירה, נוטלות מן הממשי את החיות שלו, ובעצם מציגות 'ממשי' חסר מהות של ממש, ממשי ריק.
עבודה זו מבקשת להתמקד בקובץ שיריו של ריבנר 'יופי מאוחר' תוך בחינת תפקידו של היסוד האקפרסטי בשירי הקובץ, ובחינת משמעותו לאור הפרשנות שנוסחה בעבר על פיה ריבנר רואה את האקפרסיס כיסוד ממית הממחיש את הריקנות והסבל של החיים. הטענה העומדת במרכזה של עבודה זו הינה כי הקובץ 'יופי מאוחר' מציג שינוי בראיית עולמו של ריבנר את האמנויות ואת תפקידן, וכן את מהות האקפרסיס, כאשר קישור האקפרסיס למוות, מתחלף לטענתי בקישורו ליופי, יופי שהתגלה למשורר בשלב מאוחר בחייו.
פתח דבר
רקע תיאורטי
השיר האקפרסטי
טוביה ריבנר: רקע
'יופי מאוחר'
על שני שירי 'שקדיות'
'פריחת השקדיות'
'השקדייה'
על שני ציורי נוף של נילי שחור
'בדרך לטבעון'
'ההר הצהוב'
ג'אקומוטי: איש צועד
דיון ומסקנות
רשימת מקורות