בעבודה זו ברצוני לנתח את הרומן הבלשי הערבי "ההימור האחרון" מאת עבדלליה חמדוצ'י ,
(Hamdouchi, 2001, "The Final Bet".) אשר הינו אחד המותחנים המשטרתיים הבודדים שנכתבו בשפה הערבית ומייצג במהותו את מאפייניה הייחודים של סוגת הסיפור הבלשי כפי שבאה לידי ביטוי בעולם הערבי.
עבדלליה חמדוצ'י נולד במקנס שבמרוקו בשנת 1958 והינו אחד הסופרים הראשונים של תת הסוגה "המותחן המשטרתי" בערבית. הוא כתב שמונה ספרים והוא מהווה תסריטאי עטור פרסים בטלוויזיה ובקולנוע המרוקניים. כל הרומנים הבלשיים שלו , כולל "ההימור האחרון" הופקו עבור הטלוויזיה המרוקנית. הרומנים שלו מנהלים שיח עם המצב החברתי והפוליטי במרוקו בנושאים של דמוקרטיה וזכויות אדם ומהווים מקרה מבחן מרתק ומעניין לאופן בו הספרות הבלשית משקפת את החברה, התרבות והפוליטיקה של תרבויות שונות בתקופת זמן מסוימת.
שאלת המחקר שלי הינה: כיצד הרומן הבלשי הערבי "ההימור האחרון" משמש ככלי לשיקוף החברה הערבית המרוקנית ולביקורת על חברה זו?
בפרק הראשון אציג סקירת ספרות אשר תציג את הידע הקיים באשר לספרות בלשית בכלל, לספרות בלשית בערבית בפרט, וכן באשר לתת הסוגה "מותחן משטרתי" ולהתפתחותה של תת סוגה זו באווירה האופטימית ששררה במרוקו באמצע שנות התשעים.
בפרק השני אנתח את הדמויות והרקע של הרומן הבלשי "ההימור האחרון" תוך עמידה על המאפיינים הייחודיים שלו המשקפים את המצב החברתי, הפוליטי והתרבותי במרוקו בשנת 2001 ובדיקת היותו של הרומן הבלשי כלי עוצמתי לביקורת ולשינוי חברתי.
פתח דבר
פרק ראשון: סקירת ספרות
הספרות הבלשית
המותחן המשטרתי
הספרות הבלשית בעולם הערבי
2.1 עליית המותחן המשטרתי במרוקו
פרק שני: "ההימור האחרון" מאת עבדאלליה חמדוצ'י
עותמא'ן
הוריו של עותמ'אן
סופיה
ג'קוס
נעימה
דמויות השוטרים
אלוואר
בוקרישה ואסילה
אחמד חולומי
סיכום ומסקנות
רשימת מקורות