שילובה של אומנות באוניברסיטה העברית תמצית דברי החוקרת מ' מור
לכל אורך תהליך ההתפתחות של האוניברסיטה העברית, גם בימים קשים וגם על חשבון הקצאת משאבים למטרות אחרות, השקיעה האוניברסיטה בפיתוח והצגת תערוכות מדעיות ואמנותיות. במסגרת המאמר הנידון, מציגה הכותבת את תמונת האבולוציה של האוצרות באוניברסיטה העברית, כמתכתבת, משפיעה ומושפעת מתהליכים גדולים יותר שהתרחשו באוניברסיטה.
הכותבת מחלקת את ההתרחשויות לשלושה מקטעים, על בסיס כרונולוגי- גיאוגרפי של מיקום האוניברסיטה לאורך השנים, כסמל למעמדה ומקומה של האוניברסיטה באותן תקופות זמן. בכל תקופה האתגרים שעמדו בפני האוניברסיטה היו שונים, ומכאן שגם מטרות התערוכות והפעילות המוזיאונית באוניברסיטה היו שונות, כמו גם הגורמים ויחסי הכוחות שהשפיעו על פעילות זו.
בתקופה הראשונה, ראשית ימי האוניברסיטה עד לירידתה מהר הצופים בעקבות הפיגוע הנורא בשיירה לאוניברסיטה, המוסד פעל בעיקר כגוף אקדמי מחקרי שתפקידו העיקרי היה להורות ולחקור. המיקוד היה מקצועי-אקדמי גרידא, ולא רבים החוקרים שהיו מודעים לצורך של המוסד לקיים יחסי ציבור טובים. הגוף המנהלי אכן היה מודע לנושא השיווק, אך לא עשה שימוש מסיבי בתערוכות לצורך כך. מתוך כך, עיקר התערוכות במוסד היו פונקציונליות, ומטרתן הייתה לחנך את הדורות הבאים תוך התייחסות לתצוגות אסתטיות. תצוגה של תוצרי האוניברסיטה בתערוכות נעשו בעיקר בהקשרים אקדמיים ולצורך הצגת הידע המחקרי, ובמסגרת תערוכות חשובות ומשמעותיות.
בתקופה שלאחר מכן, עת האוניברסיטה הייתה פזורה ברחבי העיר, הפך המוסד מודע יותר לצורך בהתבססות בתודעה וביחסי הציבור על מנת לייצב את מעמדו, מה שהוביל לחיבור עמוק יותר לקהילה באמצעות תצוגות, תערוכות, ונוכחות באירועים לאומיים. עם הקמת הקמפוס בגבעת רם נפתחה תקופה חדשה, בה התערוכות הפכו בין היתר ככלי חזק ליחסי ציבור ולגיוס כספים ותורמים לטובת הפעילות האוניברסיטאית. החיבור לקהילה התחזק, והאוניברסיטה התפתחה, ובמקביל נוצר הצורך לייצר משנה סדורה בקשר לנושא יצירות האמנות בקמפוס, שכן לא תמיד האתיקה האמנותית כובדה. מתוך הצורך הזה נוצרה האוצרות האוניברסיטאית, והוגדר נוהל מתאים, מה שהפך את האוצרות לחלק רשמי ומוסדר בפעילות האוניברסיטה.
חלק א
עבודת הגמר מ' מור
שילובה אומנות באוניברסיטה העברית תמצית דברי החוקרת מ' מור
מדוע בחרה מור לקרוא לתהליך המתואר בעבודה מעשה האוצרות?
מהו העניין ההנעה לקבוע תערוכות/תצוגות של מוסד להשכלה גבוהה
ניתוח חללי תצוגה אופציונליים בבניין אשכול
חלק ב' – שיחזור הפרוגרמה
"על הקו - מטריאסטה לארץ ישראל 1940-1920"
נושא התערוכה
המסר שעומד בבסיס התערוכה
חלקי התערוכה
פריטים נבחרים
אופן הצגתה של התערוכה במרחב
הארץ המובטחת 1820 – 1939
נושא התערוכה
המסר שעומד בסיס התערוכה
חלקי התערוכה
פרטים נבחרים
אופן הצגתה במרחב של התערוכה
דמותה ומשמעותה של עבודת האוצרות בישראל 2018
חלק ג' – "תערוכות בחוץ"
רשימת תמונות
ביבליוגרפיה
נספחים