עוג מלך הבשן הוא דמות מקראית, אשר מוזכרת במקרא בתקופת הנדודים של בני ישראל במדבר[1]. הוא נלחם נגד בני ישראל ונוצח על ידם כך שלא נותר לו שריד. הסיפור של עוג לא מסתיים בכך והוא מתואר במקורות שונים ומגוונים אשר עוסקים בו באופן אגדתי. התיאורים שלו אם כן מחולקים לשלושה, תיאור המקרא, תיאור המדרש ותיאורי האגדה ותיאורים מאוחרים יותר. בין התיאורים הללו קיימים הבדלים אשר מציגים את האופי של עוג ואת המאפיינים שלו בצורה אחרת ושונה לחלוטין.
עבודה זו תבקש לבחון את דמותו המקראית והספרותית של עוג ותנסה לתאר את המאפיינים כמו גם את ההבדלים בין התיאורים השונים של דמותו של עוג. נושא זה חשוב למחקר מאחר ודמותו של עוג, למרות שהיא מוזכרת באופן לקוני במקרא עצמו, היא דמות שתוארה מספר פעמים במסורת היהודית ואשר היא מהווה חלק מן הנדבך הספרותי של העם היהודי. הסיבה לכך שאני בחרתי בנושא זה היא כדי להבין האם היו מקורות נוספים אשר תיארו את עוג ולא מצאו את מקומם למקרא, כך שהם עברו בצורת בעל פה למסורות האחרות. העבודה היא למעשה תיאור משווה בין הסיפורים השונים, שנועד לעמוד על הדומה ועל השונה בן התיאורים השונים של עוג במלך הבשן בספרות היהודית. כך נוכל לבחון את התגלגלות הסיפור במסורת היהודית, במשך השנים.
שאלת מחקר
מהם המאפיינים השונים של עוג מלך הבשן בתיאורי הספרות השונים בספרות היהודית?
מבוא
פרק ראשון: עוג כדמות מקראית
פרק שני: המלך עוג במדרש ובאגדה
ענקים בתיאורי המקרא והמדרש
עוג במקורות חוץ מקראיים
פרק שלישי: דיון
סיכום
ביבליוגרפיה