החל מהמאה הראשונה לספירה ועד לשלהי העת החדשה, ניטשו בין הנוצרים לבין היהודים פולמוסים רבים בנוגע לאמונות הנוצריות. חלק מפולמוסים אלו התרחשו רק בדמיון ונכתבו ככתיבה פסאודואפיגרפית, על מנת להעביר את המסרים וטענות הנוצרים לקהל יעד מסוים. אולם חלק מפולמוסים אלו התרחשו במציאות, ולחלקם היו השלכות הרות גורל על היהודים בארצות השונות.
אחד מפולמוסים אלו, הינו 'ויכוח ברצלונה', אשר התקיים בשנת 1263 בברצלונה בממלכת אראגון. בוויכוח זה השתתף רבי משה בן נחמן, מגדולי חכמי ישראל באותה העת ואף בכלל הדורות. פולמוס זה התנהל בעיקרו אל מול יהודי מומר בשם פאולוס כריסטיאני, ונעשה בנוכחות מלך אראוגן, המלך יעקב ג'יימס חיימקה הראשון (לימור, 1993).
פולמוס זה היה חדשני, בכך שהוא נוהל עתה על בסיס ניסיון להוכיח מתוך התלמוד ומדרשיו את אמיתת האמונה הנוצרית (פונקשטיין, 1991). כתוצאה מפולמוס זה, כנראה הרמב"ן נאלץ לברוח לבסוף לארץ ישראל, וזאת מכיוון שהפיץ ברבים את דברי הפולמוס ואת המשא ומתן אותו ניהל, בה הוא ייצא מנצח (ישראלי, 2020).
במהלך הפולמוס, הרמב"ן הציג גישות שונות על מנת לענות על טענותיו של כריסטיאני, חלקן אף נראות יוצאות דופן ביחס לדרכו של הרמב"ן ומעלות תהייה האם זו אכן הייתה דעתו של הרמב"ן לפני כן או שמא הרמב"ן שינה את דעותיו או לחלופין עמדות שהוא איננו מאמין בהם (יהלום, 2004; מלחי, 2008).
מבוא
פרק 1 הוויכוחים
1.1 היסטוריית הוויכוח
1.2 ספרות הויכוח
1.3 דוגמאות לוויכוח
פרק 2 רקע היסטורי
2.1 השליטה בקטלוניה ואזורי ספרד במאות ה-12-13
2.2 הרנסנס של המאה ה-12
2.3 מעמד הכנסייה והתנועה הדומיניקאנית
פרק 3 רמב"ן
3.1 ביוגרפיה
3.2 יצירתו
3.3 עמדת הרמב"ן בפירושו לתורה בנוגע למדרש, משיח וגאולה
פרק 4 ויכוח ברצלונה
פרק 5 תוצאות ויכוח ברצלונה
5.1 רדיפת הרמב"ן
5.2 השפעת הוויכוח על עמדותיו של הרמב"ן
סיכום
ביבליוגרפיה