שאלה 1) הסיבות להתפשטות המהירה של האסלאם בא"י
כיבוש א"י ע"י המוסלמים בשנת 634-640 לספירה מאופיין כיום ככיבוש מהיר, ללא אלימות או חורבן רב, ישנן עדויות שמצביעות על תמורה חיובית בישובים בא"י לאחר הכיבוש המוסלמי התפשטות האסלאם באזור זה היה תהליך איטי אך עמוק בחברה בארץ ישראל, ואותותיה נראים גם בנוף האורבני וגם בצביונה של האוכלוסייה[1].
אצביע על שלוש סיבות שקשורות להתפשטות האסלאם בא"י,
חוסר ההתנגדות של האוכלוסייה הכללית בארץ ישראל, גם האוכלוסייה הנוצרית שבינם לבין האימפריה הביזנטית היה קרע משמעותי על רק אי שביעות הרצון שלהם מתפקוד האימפריה באזור[2] ע"פ גישת המחקר העדכנית של יורם צפריר, הכיבוש המוסלמי לא היה אלים, כמו שחשבו בעבר, אלא הפוך מכך, היקף ההרג, החורבן וההרס היה מועט מאוד.
[1] זהר עמר, תהליכי התאסלמות ואסלום ביהודה ושומרון בימי הביניים והשפעתם על ענף הגפן ועל ייצור היין, בתוך: מחקרי יהודה ושומרון, (עורכין) זאב ח ארליך, יעקב אשל, המכללה האקדמית יהודה ושומרון, 1994, עמ' 249)
[2] גדעון אבני, התעצמות ודעיכה: תהליכי שינוי בערי א"י בתקופה המוסלמית הקדומה, קתדרה 154, 2014, עמ' 30-31
שאלה 2) סקירה על שינויים דמוגרפים, יישוביים ותרבותיים מאות 12-15
הכיבוש הצלבני היה מהיר ואלים – ערים שנכבשו לאחר קרב נעשה טבח באזרחים או נמכרו לעבדות, ערים שנכנעו לרוב נעשתה הגלייה של האזרחים ויישוב מחדש של נוצרים מזרחיים ונוצרים פרנקים. הפרנקים היו בעלי השררה במישור החברתי דתי. לאחר כינון ממלכת ירושלים נאסרה הישיבה של המוסלמים בירושלים, וניכר כי כמעט ולא לקחו חלק בעשייה היום יומית בעיר.