שואת יהודי אירופה העמידה במבחן קשה ולעתים בלתי אפשרי את היהודים המאמינים, לנוכח רצח מליונים מבני עמם. היא העלתה את השאלה התיאולוגית: היכן היה אלוהים בשואה? נושא המשך האמונה לעומת קטיעתה לנוכח זוועת השואה נבחן במחקרים שונים וגם נידון בהקשרים פילוסופיים. שכן, השואה כטרגדיה אנושית השאירה כתם על ההיסטוריה האנושית כולה והיוותה אירוע בעל השלכות פילוסופיות ותיאולוגיות.
אנטישמיות דתית ופוגרומים נגד אוכלוסיה יהודית התרחשו לאורך מאות שנים, אולם השואה כרצח עם שיטתי באמצעים מודרניים, היה והינו אירוע חסר תקדים בהיסטוריה האנושית. על רקע זה נשאלת השאלה האם וכיצד יכלו יהודים להמשיך להאמין באלוהים? ההיסטוריון יהודה באואר (1982) בספרו "שואה" מציין יהודים הפכו לשטן שעמד מול ישו - ההשוואה היא מפי של היטלר.[1] היהודים נחשבו להתגלמות הרשע בעיני היטלר, ולכן הוחלט על ידו להטיל גזר דין מוות לכל מי שנהיו לו שלושה סבים היהודים, זאת אומרת שלושה דורות אחורה.
לדעתו שלאלי ויזל, ניצול שואה, סופר וחתן פרס נובל, לא הגיוני לחשוב על קיומו של האל יחד עם הזוועות שהתרחשו באושוויץ בזמן השואה. בספרו "לילה״ שכתב ב-1956 הוא מתאר הוצאתו להורג של ילד במחנה ההשמדה אושוויץ, ומתאר כיצד שאלו היהודים היכן האלוקים, למראה הילד התלוי שפרפר במשך חצי שעה בין חיים למוות.[2]
השואה ערערה אקסיומות תיאולוגיות, שהתקיימו מאות בשנים לאור סבלם הרב של היהודים בשואה, הצלחת הנאצים להשמיד כמות אדירה של יהודים, רבנים, מנהיגי דת ומרכזי תורה, השרירותיות של המוות וחוסר ההבחנה בין חילונים לדתיים, ילדים ומבוגרים והיכחדותה הכמעט מוחלטת של יהדות אירופה.
מבוא
פרק 1. שואה ואנטישמיות
פרק 2. גישות לאמונה וסיבות לחילון ואתאיזם בתקופת השואה
פרק 3. התמודדות עם אמונה בשואה, עדויות
פרק 4. מנהיגי הקהילה בעת השואה
פרק 5. עדויות יהודים מהשואה
פרק 6. התחזקות או היחלשות אמונת יהודים בשואה
פרק 7. אמונה יהודית לאחר השואה
סיכום
ביבליוגרפיה