המטרות העיקריות של טרייזנשטאט
במאי 1944 קפטן הס"ס ווילצ'סני מסר לידי וועדת ההצלה היהודית בבודפשט מכתב חתום על ידי 12 מנהיגים ציוניים השוהים בטרייזנשטאט עם הצהרות כגון "בטרייזנשטאט נוסדה עיר היהודים".
יש לציין כי אף אחד מהדמויות המובילות שחתמו על המכתב המוזר הזה לא שרדה מעבר לאוקטובר 1944. אכן, אחת המטרות הראשוניות של טרייזנשטאט הייתה חיסול הרעיון הציוני.
המטרה השנייה של טרייזנשטאט הייתה ההטעיה בת שתי השכבות של חוות הדעת הציבורית בגרמניה
כפי שהימלר ציין בנאום פוזנאן המפורסם שלו " כל הגרמנים מסכימים שיש להפטר מהיהודים. אך כל גרמני בא עם "היהודי שלו" בציינו כי זהו יהודי מהרמה הראשונה..."
אכן היו גרמנים, אפילו דמויות נאציות מובילות שהיה להם את היהודי שלהם שעליו רצו להגן מפני גירוש למזרח. היו יהודים שבגלל משרות ותפקידי העבר שלהם לא יכלו פשוט להיעלם והיו יהודים שהחזיקו במשרות רמות להם זכו בשל פועלם במלחמת העולם הראשונה.
כמו כן לא ניתן היה לגרום ליהודים המחזיקים דרכונים זרים פשוט להיעלם. הגנות אלו החזיקו מעמד כמובן כל עוד "המגן" היה בעמדת כח כפי שיוצג בפרקים הבאים.
התעמולה הנאצית דיברה על "יישוב מחדש של יהודים לצרכי עבודה במזרח". תירוץ שקשה היה להגן עליו במקרה של זקנים או אנשים שאינם בקו הבריאות.
העיר הקטנה טרייזנשטאט, המוקפת בחומות, במחוז בוהמיה – מורביה הקרוב מאד לגבול הרייך נראתה כפתרון המתאים ביותר למטרות אלו.
לצורך הקמת מה שנקרא "העיר היהודית", כח האדם הנדרש היה קיים בקרב הקהילות היהודיות של בוהמיה-מורביה. המטרה השלישית של טרייזנשטאט הייתה להטעות את דעת הציבור ולהטעות את היהודים בבוהמיה-מורביה. הציונים קיוון שטרייזנשטאט יוכל להיות מקום אימונים עבור עתידם בפלשתינה. הלאומנים הצ'כים קיוו לשחזר ולהקים מחדש את צ'כיה של מסאריק ובנש. הקומוניסטים קיוו למדינה סוציאליסטית כמו ברית המועצות. וכולם יחד קיוו להישרד.