מבחן בית:
שאלה 1 (50 נק')
הציגו את ההגדרות השונות של עבדות, ויישמו אותן על שני הקטעים לעיל. עד כמה כל הגדרה מתאימה לעבדות המוצגת בכל קטע? נמקו בהרחבה.
תשובה:
לבג'וי (Lovejoy , 2011) הגדיר את העבדות כצורת ניצול בעלת מספר מאפיינים כדלהלן:
העבד כקניין – ועל כן בכוחו של האדון לסחור בו, לקנות למכור ולהחליפו ככל שיחפוץ בכך. הוא חסר זהות וזכויות כלשהן. עם זאת, חברות שונות הטילו הגבלות שונות על המסחר בעבדים, ולעיתים אף הכירו באנושיותם של העבדים.
דרגת החופש הנמוכה ביותר – היות והחירות היא מושג יחסי, העבד בכל חברה מוגדר כפרט בעל דרגת החופש הנמוכה ביותר. על פי אמות המידה של החברה בה הוא מתנהל, העבד הוא זה שאינו חופשי.
שאלה 4
הסבירו באילו מובנים העבדות בימינו יותר "קלה" מן העבדות של אפריקאים ביבשת אמריקה בתקופת סחר העבדים הטרנס אטלנטי, ובאילו מובנים היא יותר קשה?
תשובה:
על מנת להשוות את העבדות שהייתה נהוגה בתקופת סחר העבדים הטרנס אטלנטי לזו הנהוגה כיום חשוב להגדיר את מושג העבדות ולהבין את אופייה החלקלק.
עד לפני כ 200-300 שנים העבדות הייתה מקובלת, לעיתים כנורמה חברתית ידועה ולעיתים אף מוגדרת פורמאלית בחוק. העבדות נאסרה במאה ה 19 אך אמנה בינלאומית לביטול סחר בעבדים ועבדות נחתמה רק בשנת 1926 ואומצה רק בשנת 2000. העבדות הוכרה כהפרת יסודית של זכויות האדם ונאסרה בכל המדינות , אך בפועל היא קיימת גם בימינו.