כחלון מוגף האמנות הפוסטמודרנית וקץ הטרנסצנדנטי

מזהה: 1658
מאמר חם

על מנת לעמוד על ההבדלים בין המודרניזם והפוסטמודרניזם באמנות, חנה הרציג עושה שימוש ביצירה מאת מארק טנסי (Tansey). ב- Modern/Postmodern (1981), טנסי מעמיד זה לצד זה שני תרחישים שונים: בתרחיש הראשון, המייצג את המודרניזם, אנו רואים אדם מגיח דרך חלון לתוכו של חדר כדי לבעוט באדם אחר; ואילו בתרחיש השני, דהיינו בפוסטמודרניזם, זהו דווקא האדם העומד בתוך החדר המבקש עתה לבעוט בחלון, ואילו החלון – מוגף. מדוע טנסי מציג באופן זה את המודרניזם והפוסטמודרניזם, שואלת הרציג? מה ניתן ללמוד מכך על זרמים אלו? הרציג מציעה כמה פרשנויות מלמדות ליצירתו של טנסי, בהתאם לפרשנויות שונות של המודרניזם והפוסטמודרניזם (הרציג, 2015: עמ' 401-400). כאן ארצה להציג נקודת מבט נוספת ומשלימה. אציע שהפוסטמודרניזם משול לחלון מוגף משום שבניגוד לאמנות המתיימרת להיות צוהר ממנו משתקף או מגיח "עולם שמעבר", הרי שהפוסטמודרניזם מבקש לסתום את הגולל על הטרנסצנדנטי.

קרל מרקס הוא אחד הראשונים לקרוא תיגר על הטרנסצנדנטי. כאשר מרקס מעמיד את הגל על ראשו וקובע שההיסטוריה איננה מונעת על-ידי הרוח, אלא זו דווקא הרוח (הפילוסופיה) אשר עושה בשירות החומר (האינטרסים הכלכליים של המעמד השולט), הוא פותח במגמה של כפירה בנוכחותו של מימד על-אנושי בתרבותנו. האידיאלים שהנאורות הבורגנית מקדשת כאילו זרחו על האנושות ממרום, אומר מרקס, למעשה צמחו מתוך אדמת המריבה של מלחמת מעמדות.

50.00 ₪
סוג עבודה:
מטלה קטנה
סוג מחקר:
עיוני
תגיות:
אומנות
שנת הגשה:
2017
מספר מילים:
844
היקף עמודים:
3
מספר מקורות:
6
בקשתך בביצוע....
הקפאת מאמרים - הסבר
לקוח שמעוניין למנוע מכירת עבודה ללקוחות אחרים, יכול לבצע זאת באמצעות הקפאת עבודה לפרק זמן מוגבל. כל מוצר דיגיטלי שנמכר מוקפא מידית ל-48 שעות ללא תשלום. בחלוף 48 שעות, ובמידה ולא רכשת הקפאה נוספת, המוצר הדיגיטלי יהיה זמין לרכישה על ידי משתמשים אחרים, לרבות אפשרויות הקפאה. לכןיש לקחת בחשבון שייתכן שלאחר סיום תקופת ההקפאה, המוצר לא יהיה זמין להקפאה נוספת משום שנרכש על ידי לקוחות אחרים ואף הוקפא על ידם לפרקי זמן ארוכים.

לא ניתן לרכוש מוצרים שהם בתקופת ההקפאה.