סיכום מאמר.
Emily Umberger, "Velázquez and Naturalism II: Interpreting "Las Meninas"
Anthropology and Aesthetics, No. 28 (Autumn, 1995), pp. 94-117.s
תקציר
בהתייחסם לתמונתו של הצייר דייגו ולסקז: "Las Meninas" (או, 'בנות הלוויה'), הפרשנים מתחלקים לאלא הרואים את התמונה עבור המאפיינים המהפכניים שהיא מייצגת ואלו הרואים אותה על בסיס גישה איקונוגרפית. האיקונוגרפיות שהוצעו עד כה טוענות כי "Las Meninas" מתמקד במאבק של הציירים של המאה ה-17 להכרת הציור כאומנות חופשית (liberal art) וכן בשאיפותיו הפרטיות של ולסקז בנושא זה. על פי המחברת, לעומת זאת, התמונה מתמקדת בסוגית הנטורליזם ודרך הייצוג. היפותזת המאמר היא כי בנות הלוויה הינה שילוב של טבע ואומנות, ואין להיסתכל עליה כאיקונוגרפיה של הנטורליזם בלבד. על ידי שחזור הרקע ההיסטורי ואומנותי של התמונה, ניתוח הקומפוזיציה, התייחסות לתמונות קודמות של הצייר והקבלה של התמונה למחזה "Darlo todo y no dar nada" (לתת הכל ולא לתת כלום) של מחזאי החצר פדרו קלדרון, בן זמנו של ולסקז, המחברת מנסה לזהות מהם האירועים והסוגיות עליהם התמונה מרמזת, אך רמזים אלו בנויים בתוך ההרכב הציורי וכיצד הרעיונות השונים העולים מתוך התמונה נקשרים לצופה מהמאה ה-17. המסקנה של המחברת הינה כי הפרשנות המייחסת לתמונה התמקדות בנושא הציור כאמנות חופשית אינה מדויקת. אומנם הנושא היה מאוד רלוונטי בתרבות הספרדית של המאה ה-17 אך הרמזים האלגורים של התמונה " Las meninas" אינם מתייחסים לנושא. התמונה כן מתייחסת לסוגיית הדילמה בין ייצוג נטורליסטי לבין docta pintura ומהו תקפידו של הצייר בסוגיה זו.