הצעת מחקר
שאלת המחקר
"מדוע בוחרים בני נוער ותיכוניסטים להשתמש בפייסבוק לשם פעילות שיתוף וצריכת תוכן חינוכי?".
שיטת המחקר
המחקר ייערך על-פי גישת המחקר האיכותני, באמצעות ניתוח נרטיבי: זוהי מתודולוגיה שנעשה בה שימוש כדי להעמיק את ההבנה בנוגע להתנהגות האנושית, תוך התמקדות באדם ובדפוסי התנהגותו, על-ידי הסתמכות על נרטיבים סיפוריים.
איסוף הנתונים ייעשה באמצעות ביצוע עשרה ראיונות חצי מובנים עם תלמידי תיכון בו מלמדת עורכת המחקר. ראיון חצי מובנה מכיל שאלות קבועות, אך הסדר שלהן יכול להשתנות בהתאם להתפתחות הריאיון (צבר בן יהושע, 1990, שקד, 2006). הראיונות יוקלטו ויתומללו, ולאחר מכן ינותחו על פי שיטת הניתוח הפרשני, כאשר תמלילי הראיונות יחולקו ליחידות של ניתוח (קטגוריות) שינותחו לפי ספרות המחקר (צבר בן יהושע, 1990), תוך התמקדות בתיאוריית השימוש והסיפוקים.
רשימת מקורות
צבר בן יהושע, נ' (1990). המחקר האיכותי בהוראה ובלמידה. תל אביב: מודן.
שקדי, א' (2006). מילים המנסות לגעת. תל-אביב: רמות.
מאמרים בהם אשתמש בעבודה:
בוניאל-נסים, מ', דולב-כהן, מ' (2013). פנים אל פנים (face-to-face) עם "ילדים הפייסבוק" (Facebook): כיצד ילדים תופסים את השימוש ברשת החברתית פייסבוק. מפגש לעבודה חינוכית-סוציאלית, 38, 79-93.
מחקר זה בחן את תפיסת השימוש בפייסבוק בקרב ילדים בעלי פרופיל פייסבוק פעיל, ונבחנו השלכות המרחב המקוון על המרחב הפיזי. בנוסף, במאמר ניתן רקע תיאורטי על תפיסת השימוש בפייסבוק בקרב צעירים. מחקר זה ישמש אותי לשם בדיקת שאלת המחקר שלי מאחר והוא יאפשר להעמיק את ההבנה בנוגע לאופן בו ילדים תופשים את הפייסבוק באופן כללי, ואוכל לעמת תוצאות מחקר זה מול תוצאות מחקרי אשר יגע באופן בו הם תופשים כלי זה ככלי חינוכי.