הפרסומות הן כלי דרכו מעבירות לנו החברות המסחריות (בעיקר) מסרים. הפרסומות הן חלק אינטגרלי מהתמהיל השיווקי של ארגונים וחברו והן דרך לשכנע את הצרכן לרכוש את המוצר או השירות של המפרסם.
המזון המהיר הפך לחלק עיקרי מהעולם המערבי המודרני והחברות המסחריות פועלות תדיר כדי לפרסמו ולגרום לעלייה בצריכתו.
עם השנים נקשר המזון המהיר עם אפשרות של פגיעה בריאותית דבר שהביא למחקרים רבים אשר בחנו את השפעתו של המזון המהיר על בריאות הצרכנים. מחקרים אלו העלו כי המזון המהיר פוגע בבריאות, גורם להשמנה, מעלה את הסכנה למחלת סכרת מסוג 2 ואינם טובים לבריאות (Odegaard, 2012;Gidney, 2015).
החברות המסחריות נאבקות תדיר בכדי להסיר את תג הפגיעה הבריאותית מהמזון שהן מציעות לצרכנים והן פועלות בדרכים יצירתיות כדי לגרום למזון זה להיתפס כבריא.
עבודה זו עוסקת באופן בו מוצג המזון המהיר בפרסומות הכתובות כבריא ובאופן בו מנסים ומצליחים הפרסומאים לייצר בקרב הצופים תחושה של מזון מזין ובריא, כאשר בפועל מדובר כאמור במזון מזיק. החברות המפרסמות עושות שימוש בתפיסות התרבותיות אשר השתרשו עם השנים, בתהליך סוציאליזציה ארוך ומתמשך, אצל חברי התרבות המסוימת. תפיסות אלו מורכבות מערכים ומסממנים שונים אשר גורמים לבני התרבות לתפוס דברים באופן מסוים ולתת להם פרשנות מסוימת המושפעת כאמור מהתרבות בה הם חיים.
שאלת מחקר בעבודה זו היא: כיצד מוצג ה"מזון" כבריא בפרסומות מודפסות של מזון מהיר (ג'אנק פוד)? המחקר בעבודה יתבצע בשיטה איכותנית כאשר כלי המחקר הוא ניתוח תוכן.
מבוא
סקירת ספרות
פרק א: גישת מחקרי התרבות
פרק ב: השיח הבריאותי בראי התרבות
פרק ג: פרסומת כז'אנר תקשורתי
מתודולוגיה
ניתוח
דיון
סיכום
מקורות