"מעבר להיותם דמויות המרתקות את ההמונים, ידוענים מהווים סמל של התקופה בה הם פועלים, סמן חברתי" (Dyer, 1986 Luzón-Aguado, 2008, p. 4). תהא הסיבה להיותו של אדם ידוען אשר תהא, הידוענים הם חלק אינטגרלי בתרבות הפופולרית. הם נתפסים כמנהיגים חברתיים ויש להם השפעה על חלקים נרחבים באוכלוסייה, המזדהים עם אישיותם ועם סיפור חייהם. כוחם של הידוענים נובע מההון התרבותי הסימבולי שלהם, הנצבר דרך חשיפה תקשורתית (Gurevitz & Arab, 2012 in Moshe, 2013). תרבות הידוענים סובבת סביב תרומתם של אנשים מפורסמים ליצירת מבנים חברתיים ותרבותיים בעלי משמעות (Moshe, 2013). הדבר מושג באמצעות חשיפה של חייהם האישיים במדיה, באופן שמושך את העניין הציבורי גם לעבר עיסוקיהם המקצועיים (Turner, 2004).
המחקר הנוכחי עוסק בייצוג התקשורתי של ידוענים בתקשורת החרדית ובתקשורת הדתית-לאומית. השערת המחקר היא כי יימצאו הבדלים באופן ההצגה בין שני המגזרים. לשם בדיקת השערת המחקר, נאספו חמישים כתבות העוסקות בידוענים וידועניות משני אתרי חדשות מובילים: "ערוץ 7", המזוהה עם הציבור הדתי-לאומי ו"כיכר השבת" המזוהה עם הציבור החרדי. בוצע ניתוח תוכן איכותני על הכתבות, והממצאים מאששים את השערת המחקר, למעט במקרה של הייצוג התקשורתי של ידוענים/יות חוזרים/ות בתשובה, ועולים בקנה מידה אחד עם ספרות המחקר שנסקרה.
אחד הממצאים הבולטים ביותר בעבודה הנוכחית הוא העובדה שייצוגם של גברים ידוענים במגזר הדתי-לאומי שלילי, גם ביחס לייצוג של אותם ידוענים במגזר החרדי.
מבוא
סקירת ספרות
1. ידוענים ותרבות הידוענים
1.1. האינטרנט כחלק מתרבות הידוענים
1.2. עיתונות מקוונת בישראל
2. אינטרנט והציבור הדתי
2.1. היחס בציבור הדתי לתקשורת ולאינטרנט
2.2. עיתונות מקוונת במגזר הדתי-לאומי ובמגזר החרדי
3. היחס לידוענים
4. היחס לחוזרים בתשובה
5. היחס לנשים ביחס להימצאותן בספירה הציבורית
מתודולוגיה
שאלות המחקר והשערת המחקר
השערת המחקר
קורפוס מחקרי ואוכלוסיית המחקר
שיטת מחקר
ניתוח הנתונים
ממצאים
ידוענים בתקשורת הדתית-לאומית
ידוענים בתקשורת החרדית
ידועניות בתקשורת הדתית-לאומית
ידועניות בתקשורת החרדית
ידוענים/יות חוזרים/ות בתשובה בתקשורת הדתית-לאומית
ידוענים/יות חוזרים/ות בתשובה בתקשורת החרדית
דיון
מגבלות המחקר ורעיונות למחקרי המשך
ביבליוגרפיה
נספח