תוכניות מציאות (ריאליטי) מאפשרות לצופים פעמים רבות להתנתק משגרת היומיום, לחוות עונג וסיפוק התשוקות הבסיסיות ביותר (Reiss & Wiltz, 2004). תוכניות מציאות הפכו במרוצת השנים לפופולאריות ומצליחות בקרב הצופים, ואפשרי כי הסבר לכך טמון במה שמכונה אוקסימורונים תרבותיים, קרי, סתירות פנימיות המייצרות כר פורה ליישוב המחלוקת בין המשמעויות השונות (Neiger, 2012). אוקסימורון הפלורליזם הממוסד מתייחס ליכולת של תוכנית המציאות להגדיר עצמה כאותנטית וכזו שמאפשרת להציג מתמודדים ממגוון הקשת התרבותית והחברתית, אך בה בעת ידה של ההפקה לא מרפה מעריכה ושיפוץ התוצר הסופי. אוקסימורון הפריפריה מתייחס למצב בו מוצג סיפור סינדרלה של מתמודד מהפריפריה יחד עם דימויים סטראוטיפיים (שם).
מטרת מחקר זה היא, אם כן, לעמוד ביתר דיוק על ההבדלים באופן בו פועל אוקסימורון הפלורליזם הממוסד ואוקסימורון הפריפריה בתוכניות תחרות, לעומת אלו בתוכניות כישרונות. במחקר זה הועלו שתי שאלות מחקר ושתי תתי שאלות אשר מנוסחות באופן הבא: 1. מהם ההבדלים באופן הפעלת אוקסימורון הפלורליזם הממוסד בתוכניות תחרות לעומת תוכניות כישרונות? וכיצד מבוסס ומחוזק הנרטיב הפלורליסטי בתוכניות תחרות לעומת תוכניות כישרונות?; 2. מהם ההבדלים באופן הפעלת אוקסימורון הפריפריה בתוכניות תחרות לעומת תוכניות כישרונות? וכיצד באים לידי ביטוי ההבניה והצגת הדימוי של "האחר" (פרט או קבוצה מהפריפריה) בתוכניות תחרות לעומת תוכניות כישרונות?
מבוא
סקירת ספרות
1. תוכניות מציאות – המשגה ומאפיינים
2. תוכניות מציאות מפורמט "תחרות" ו"כשרונות"
2.1 "הישרדות" – פורמט תחרות
2.2 "האח הגדול" – פורמט תחרות
2.3 "מאסטר שף" – פורמט כישרונות
3. אוקסימורונים תרבותיים בתוכניות מציאות
3.1 אוקסימורון הפלורליזם הממוסד
3.2 אוקסימורון הפריפריה: סיפור סינדרלה
שיטת המחקר
שאלות המחקר
שיטת הניתוח
קורפוס המחקר
ממצאים
דיון
סיכום
ביבליוגרפיה