אופן ייצוגם של חירשים וכבדי שמיעה בתרבות ובטלוויזיה הישראלית

מזהה: 7007
מאמר חם

לפי גישת תקשורת כתרבות, המדיה מהווה חלק בלתי נפרד מהשיח. הן באופן שבו היא מחנכת את הציבור כדי להבין רעיונות ונרטיבים שונים, והן באופן שהיא קובעת, במידה רבה עד מאד, מי ישתתף בשיח, ומי יקבל במה להשמיע את קולו. כך, נוצרת הדרה של רבים בחברה, אשר זוכים בחסות המדיה, לייצוג ׳נחות׳, ובכל מקרה סטיגמתי, המקשה עליהם להילחם על זכויותיהם ועל כן, כתוצאה של אלו, להשתלב כיאות ובאופן שוויוני בחברה, אם ברמה התרבותית, חברתית, ואף כלכלית  (לוין וזיסקינד, 2013). מציאות זו אינה שונה כאשר בוחנים את מצבם של כבדי השמיעה. כבדי השמיעה והחירשים, מהווים תופעה ייחודית בנוף האוכלוסיות המוחלשות בכלל, ובעלי המוגבלויות בפרט, מכיוון שאלו, בניגוד לקבוצות וקהילות אחרות רבות, אינם רק מגדירים את עצמם כקהילה בעלת עולם תרבותי משלה, המבוסס על שפה ייחודית ובלעדית של שפת הסימנים, אלא גם דוחים את ראייתם כבעלי מוגבלות או נכות כזאת או אחרת (Maxwell-McCaw, Leigh & Marcus, 2019).  

למרות נקודת מבט זו, בפועל, ייצוגם של החירשים וכבדי השמיעה, כפי שיוצג בהרחבה במסגרת סקירת הספרות, דומה בעיקרו לייצוגים של בעלי מוגבלויות אחרים, כאלו המופיעים באופן נדיר תחת סוגות התרבות הפופולאריות, כמו הטלוויזיה או הקולנוע,  וכאשר אלו בכל זאת מופיעים, הם מתוארים כך שכבדות השמיעה מהווה את המאפיין העיקרי של עולמם, וכזו המבטאת חוסר יכולת, נזקקות, ואף מוות  (פירסט וענברי-לנקרי, 2013).

 

מבוא

1. סקירת ספרות

1.1 תיאוריות של תקשורת כתרבות

1.1.1 תיאוריות מסורתיות של חקר תקשורת

1.1.2 תיאוריות ביקורתיות על תקשורת כתרבות

1.2 חירשים וכבדי שמיעה במציאות הישראלית

1.2.1 מאפיינים של לקות שמיעה וחירשות

1.2.2 התייחסותה של החברה לכבד השמיעה והחירש

1.3 ייצוג של בעלי מוגבלויות בארץ ובעולם

1.3.1 יחס החברה לבעלי מוגבלויות

1.3.2 מאפייני ייצוג של בעלי מוגבלויות

1.3.3 ייצוגים של חירשים במדיה העולמית

1.4 ייצוג של קהילת החירשים בישראל

2. שיטות מחקר

2.1 שדה המחקר והקטעים המנותחים

2.3 ניתוח הנתונים

3. ממצאי המחקר

3.1 ניתוח ייצוג של כבדי שמיעה בתכנית המציאות האח הגדול

3.1.1 ארז רב עם פותנה

3.1.2 ארז משוחח עם ׳האח הגדול׳ 

3.1.3 ארז מבקש לעשות ישיבה

3.2 ניתוח ייצוג של כבדי שמיעה בסדרת הדרמה הסטירית ׳ויקי ואני׳ 

3.2.1 ונדי מביאה את החבר למשרד

3.2.2 ונדי משוחחת עם דדי בהפסקת סיגריה

3.2.3 מבורך פוגש את קבוצת הפוקר של כבדות השמיעה

3.3 ניתוח ייצוג של כבדי שמיעה בסדרת הסיטקום ׳רמזור׳ 

3.3.1 חפר נתקל בכבד שמיעה

3.3.2 חפר ואמיר דנים בהתחזותו 

4. דיון ומסקנות

5. מקורות

נספחים

נספח א׳: הטקסטים המנותחים

590.00 ₪
סוג עבודה:
סמינריון
סוג מחקר:
עיוני
קורס:
תקשורת כתרבות
תגיות:
סוציולוגיה ואנתרפולוגיה | תקשורת
שנת הגשה:
2022
מספר מילים:
14145
היקף עמודים:
32
מספר מקורות:
25
בקשתך בביצוע....
הקפאת מאמרים - הסבר
לקוח שמעוניין למנוע מכירת עבודה ללקוחות אחרים, יכול לבצע זאת באמצעות הקפאת עבודה לפרק זמן מוגבל. כל מוצר דיגיטלי שנמכר מוקפא מידית ל-48 שעות ללא תשלום. בחלוף 48 שעות, ובמידה ולא רכשת הקפאה נוספת, המוצר הדיגיטלי יהיה זמין לרכישה על ידי משתמשים אחרים, לרבות אפשרויות הקפאה. לכןיש לקחת בחשבון שייתכן שלאחר סיום תקופת ההקפאה, המוצר לא יהיה זמין להקפאה נוספת משום שנרכש על ידי לקוחות אחרים ואף הוקפא על ידם לפרקי זמן ארוכים.

לא ניתן לרכוש מוצרים שהם בתקופת ההקפאה.