ענת פלגי-הקר (2005) מתארת את הבעייתיות שבהמשגת האם כסובייקט וכן על הפער הקיים בין מרכזיות דמותה של האם כאובייקט להיעדרותה כסובייקט. אותן תאוריות פסיכואנליטיות המנסות לעמוד על משמעות האימהות עבור האם, נוטות לציית למוסכמה של דיבור על האם מנקודת מבטם של ילדיה, עניין הנובע לטענתה מתוך קושי פסיכולוגי להכיר ב"חוב לאם", אשר אין באפשרותם של הילדים להשיבו, דבר המפעיל מנגנוני הגנה המביאים בסופו של דבר למחיקתה של האם ולהפיכתה ל"אי-מהות".
בעקבות פלגי הקר, עבודה זו תעסוק בייצוג האימהות בקולנוע הישראלי משנות התשעים ועד לשנות האלפיים ותבקש לבחון את אופן ייצוגם של הנשים בסרטים אלה כאימהות: "האם וכיצד הייצוגים של האימהות שחוזרות למקורותיהן בסרטים "שחור" (שמואל הספרי, 1994), "אנשים כתומים" " (חנה אזולאי-הספרי, 2014) ו"תפוחים מן המדבר" (אריק לובצקי ומתי הררי, 2014) מעידים על השתנות מאישה-אובייקט לפרוטוגוניסט סובייקט?" "
ראשית, תוצג סקירת ספרות שתעמוד על נשים בחברה הישראלית, נשים כאימהות, נשים מזרחיות כאימהות וייצוג האישה והאם המזרחית בקולנוע הישראלי. הפרק השני, ינתח את ייצוג האישה בשלושת הסרטים הנידונים על פי שלוש תמות מרכזיות- יחסיה של האם עם הבעל והילדים, מיניות וייצוג הגוף ופרנסה ועבודה. לבסוף, אדון לאור שאלת המחקר במשמעויות ניתוח ייצוג האם בשלושת הסרטים בהשוואה זה לזה ובזיקה לסקירת הספרות.
מבוא
פרק 1: סקירת ספרות
נשים בחברה הישראלית
נשים כאימהות
האם המזרחית
ייצוג האישה והאם המזרחית בקולנוע
פרק 2: ניתוח ייצוג האם בסרטים
היחסים עם הבעל והילדים
אישה מול גופה ומיניותה
אישה מול עבודה ופרנסה
דיון ומסקנות
רשימת מקורות