שאלה 2
בספרו "אוריינטליזם" (סעיד, 2000) מבקש אדוארד סעיד לפענח את הדרך שבה מנהיגים והוגים מהמערב כתבו ודיברו על המזרח. לטענתו של סעיד, המסגרת הפרשנית העיקרית שבתוכה התנהל שיח זה היא האוריינטליזם. סעיד מבקר את האוריינטליזם ורואה בו צורת שיח סגורה שקובעת "אמת" על אודות האחרות התרבותית שמשרתת את צרכי המערב. על פי סעיד, המערב הפך את המזרח לאובייקט של התבוננות באמצעות כינון שיח שמייצג אותו באופן סדור וחוזר על עצמו כירוד, אמוציונלי, פראי, ארוטי, ברברי ונחשל. הוא אינו מתמקד בדרך שבה המזרח עצמו התקיים- אלא בדרך שבה המערב בחר לייצג אותו. בעזרת פירוק העקרונות שמרכיבים את האוריינטליזם הוא מצליח להראות מהן הנחות היסוד המסתתרות מאחורי התפיסה הזו וכיצד הן משרתות את יחסי הכוח של המערב ביחס למזרח.
שאלה 3
פוקליזציה הינה נקודת המבט או העמדה האידיאולוגית של הטקסט המורכבת על ידי עיצוב דמויות, מהלכי עלילה ובעיקר הרכבתו של המבע הקולנועי. לטענתה של שוחט (2005) בסרטי הקולנוע הלאומי-הראוי, המבע הקולנועי יוצר את עליונות המערב ואת נחיתותו של הערבי או המזרחי באופן זה שהוא נמסר מנקודת מבטו של איש המערב אשר מתייחס לארץ כעירומה עד הגיעו של המתיישב האירופי החדש ותופש את היהודים האירופים כמי שבאו לגאול את הארץ מנחשלות של הערבים בה. נקודת המבט בסרטים הלאומיים-הרואיים 'גבעה 24 אינה עונה' (דיקנסון, 1955) ו-'מורדי אור' (אלכסנדר רמתי, 1964), הינה נקודת מבט יוצרת את עליונות המערב ולמעשה מבנה את הנרטיב של הסרטים כמי שמצדיק את הישראלי אל מול הערבי ומראה את עליונותו.
שאלה 5
חסימת ייצוג- חסימת ייצוג מתייחסת לשלילת 'ייצוג עצמי' לקבוצות אוכלוסייה מסוימות. באופן זה, מתארת שוחט (2005, עמ' 19) כיצד הן מן הפלסטינים והן מן המזרחיים בישראל למעשה נשללה הזכות לייצוג עצמי, כאשר קולם בקולנוע הישראלי בראשיתו- הושתקה לחלוטין או עומעמה. אפשר לראות זאת למשל בכל הנוגע לייצוג הפלסטינים, כאשר עד לסרטי הגל הפלסטיני נשללה מהם לחלוטין הזכות לייצוג עצמי והם הוצגו אך ורק דרך נקודת המבט של היוצרים היהודים- ציוניים ודרך הפוקליזציה היהודית-ציונית. באופן זה, קולם וזהותם האינדיבידואלית כלל לא הושמעו והם היוו רק 'רקע' לאידיאולוגיה היהודית-ציונית או תמונת מראה שנועדה להראות את עליונותה של תרבות זו. כך למשל אפשר לראות בסרט 'צבר' כיצד דמויות הערבים מוצגות כדמויות סטריאוטיפיות- השייח המנצל את הפלאחים ואת הילדים, מרושע, עצלן ונצלן, רקדנית הבטן, הנערות הבדוויות.