'מזרח ומערב בקולנוע הישראלי' - ממ"ן 11

מזהה: 4303

שאלה 2

בספרו "אוריינטליזם" (סעיד, 2000) מבקש אדוארד סעיד לפענח את הדרך שבה מנהיגים והוגים מהמערב כתבו ודיברו על המזרח. לטענתו של סעיד, המסגרת הפרשנית העיקרית שבתוכה התנהל שיח זה היא האוריינטליזם. סעיד מבקר את האוריינטליזם ורואה בו צורת שיח סגורה שקובעת "אמת" על אודות האחרות התרבותית שמשרתת את צרכי המערב.  על פי סעיד, המערב הפך את המזרח לאובייקט של התבוננות באמצעות כינון שיח שמייצג אותו באופן סדור וחוזר על עצמו כירוד, אמוציונלי, פראי, ארוטי, ברברי ונחשל. הוא אינו מתמקד בדרך שבה המזרח עצמו התקיים- אלא בדרך שבה המערב בחר לייצג אותו. בעזרת פירוק העקרונות שמרכיבים את האוריינטליזם הוא מצליח להראות מהן הנחות היסוד המסתתרות מאחורי התפיסה הזו וכיצד הן משרתות את יחסי הכוח של המערב ביחס למזרח.

 

שאלה 3

פוקליזציה הינה נקודת המבט או העמדה האידיאולוגית של הטקסט המורכבת על ידי עיצוב דמויות, מהלכי עלילה ובעיקר הרכבתו של המבע הקולנועי. לטענתה של שוחט (2005) בסרטי הקולנוע הלאומי-הראוי, המבע הקולנועי יוצר את עליונות המערב ואת נחיתותו של הערבי או המזרחי באופן זה שהוא נמסר מנקודת מבטו של איש המערב אשר מתייחס לארץ כעירומה עד הגיעו של המתיישב האירופי החדש ותופש את היהודים האירופים כמי שבאו לגאול את הארץ מנחשלות של הערבים בה.  נקודת המבט בסרטים הלאומיים-הרואיים 'גבעה 24 אינה עונה' (דיקנסון, 1955)  ו-'מורדי אור' (אלכסנדר רמתי, 1964), הינה נקודת מבט יוצרת את עליונות המערב ולמעשה מבנה את הנרטיב של הסרטים כמי שמצדיק את הישראלי אל מול הערבי ומראה את עליונותו.

 

שאלה 5

חסימת ייצוג- חסימת ייצוג מתייחסת לשלילת 'ייצוג עצמי' לקבוצות אוכלוסייה מסוימות. באופן זה, מתארת שוחט (2005, עמ' 19) כיצד הן מן הפלסטינים והן מן המזרחיים בישראל למעשה נשללה הזכות  לייצוג עצמי, כאשר קולם בקולנוע הישראלי בראשיתו- הושתקה לחלוטין או עומעמה.  אפשר לראות זאת למשל בכל הנוגע לייצוג הפלסטינים, כאשר עד לסרטי הגל הפלסטיני נשללה מהם לחלוטין הזכות לייצוג עצמי והם הוצגו אך ורק דרך נקודת המבט של היוצרים היהודים- ציוניים ודרך הפוקליזציה היהודית-ציונית. באופן זה, קולם וזהותם האינדיבידואלית כלל לא הושמעו והם היוו רק 'רקע' לאידיאולוגיה היהודית-ציונית או תמונת מראה שנועדה להראות את עליונותה של תרבות זו. כך למשל אפשר לראות בסרט 'צבר' כיצד דמויות הערבים מוצגות כדמויות סטריאוטיפיות- השייח המנצל את הפלאחים ואת הילדים, מרושע, עצלן ונצלן, רקדנית הבטן, הנערות הבדוויות.

25.00 ₪
סוג עבודה:
מטלה קטנה
סוג מחקר:
עיוני
תגיות:
קולנוע
שנת הגשה:
2019
מספר מילים:
1622
היקף עמודים:
4
בקשתך בביצוע....
הקפאת מאמרים - הסבר
לקוח שמעוניין למנוע מכירת עבודה ללקוחות אחרים, יכול לבצע זאת באמצעות הקפאת עבודה לפרק זמן מוגבל. כל מוצר דיגיטלי שנמכר מוקפא מידית ל-48 שעות ללא תשלום. בחלוף 48 שעות, ובמידה ולא רכשת הקפאה נוספת, המוצר הדיגיטלי יהיה זמין לרכישה על ידי משתמשים אחרים, לרבות אפשרויות הקפאה. לכןיש לקחת בחשבון שייתכן שלאחר סיום תקופת ההקפאה, המוצר לא יהיה זמין להקפאה נוספת משום שנרכש על ידי לקוחות אחרים ואף הוקפא על ידם לפרקי זמן ארוכים.

לא ניתן לרכוש מוצרים שהם בתקופת ההקפאה.