סיקור התהליך הקבוצתי ולמעבר בין השלבים
עבודה זו תיסוב על קבוצת מתנדבים בעבור ילדים עם מוגבלויות בה התחלנו להשתתף כחלק מצוות מתנדבים שמסייע לילדים אלו ברשות המקומית. מדובר על קבוצה של כשלושים איש ואישה, שקמה לפני כשנה ביוזמה מקומית של תושבים. לקבוצה היה מנהל קבוצה, ששימש כמנהיג ואף כמעין מנחה. ניתן לסווג קבוצה זו כקבוצת התערבות, מאחר ונולדה מתוך צורך של הפרט (ילדים עם מוגבלויות) ועניין של הקהילה להקל על מצוקת הילדים. בקבוצה זו עוזרים לילדים בדרכים פרקטיות יחסית – מעבירים להם חוגים, עוזרים להם מבחינה בירוקרטית, מעבירים אותם ממקום למקום לפי הצורך וכדומה.
נבחן את תהליך ההתפתחות של הקבוצה בצורה תיאורטית, דרך שלבי התפתחות הקבוצה על פי התיאוריה של שלבי התפתחות הקבוצה של מקינזי ולייבלי (MacKenzie & Livesley, 1983). נציג כל שלב ונבחן כיצד הוא התבטא בקבוצה. נזכור כי הקבוצה הינה בת שנה, ועדיין ממשיכה בפועלה. לדעתנו, וכפי שגם נראה בניתוח, מנהל הקבוצה שימש כמנהיג הקבוצה וגם כמנחה.
במהלך השלב הראשון, ההתקשרות, מעורבות חברים נוצרת דרך חשיפה עצמית ותחושה של חברות וקישור (Thorgeirsdottir, Bjornsson & Arnkelsson, 2015). כל חבר מנסה להשיג תחושת שייכות, מעורבות והבנה משותפת (אוניברסליות) בתוך הקבוצה, על ידי חשיפה עצמית זהירה ומתן משוב לאחרים (Li, Kivlighan Jr, Paquin & Gold, 2021). מנחה הקבוצה צריך לעבוד באופן פעיל על מעורבות החברים (Thorgeirsdottir, et al., 2015).
1. סיקור התהליך הקבוצתי ולמעבר בין השלבים
2. סוגיה רגשית עיקרית שעמה התמודדה הקבוצה
3. התייחסות תיאורטית לסוגיה שהועלתה
רשימת מקורות