סיכום פרק 6-
פרק זה עוסק ביישום הקליני של שיטת ה"כאן ועכשיו", המורכבת מ2 נדבכים סמיוטיים: התמקדות במתרחש בתוך החלל הטיפולי תוך מודעות והבנה של האינטראקציות בקבוצה. תפקידו של המטפל הוא לפעול בהתאם לשני עקרונות אלה: לכוון את הקבוצה להתמקד ב"כאן ועכשיו" ולהתייחס לתהליך הבין-אישי המתרחש. המטפל ער לתכנים שמעלה המטופל, כמו גם לרבדים נוספים: שפת גוף, טון דיבור והתנהגות; ומנסה לזהות את כוונתו האמיתית של המטופל ואת התהליך בהתרחשויות הבין אישיות.
הדוגמאות המופיעות בפרק מציגות אפשרויות רבות לפרשנות של התהליך הקבוצתי והתערבות יעילה, אך העיקרון המנחה הוא צרכיה המידיים של הקבוצה. המטפל בוחן את התוכן במקביל לקונטקסט בו הוא נאמר ואת מסקנותיו אודות התהליך הוא מציע לדיון בקבוצה. חקירת התהליך היא מקור כוחה של הקבוצה ההתנסותית. האפשרות להעיר על אופי האינטראקציה הבינאישית היא ייחודית לקבוצה ההתנסותית, בעוד שהתנהגות זו לא נחשבת כמקובלת באינטראקציה בין אישית יומיומית ורגילה. חרדת חברות, נורמות חברתיות, פחד מתגובה נגדית ורצון לשמור על עמדת כח הן מהסיבות הנפוצות להימנעות מתגובות אותנטיות המכוונות לתהליך מחוץ לחדר הטיפולים.
המטפל הוא צופה-משתתף בקבוצה המקנה לו את האובייקטיביות לאסוף את המידע העולה בקבוצה, לזהות דפוסים החוזרים על עצמם ולהעלות אותם לדיון בקבוצה. מבחינה היררכית, הוא נמצא מעל המתרחש ולא מחויב להתנהגויות המתבקשות מחברי הקבוצה. כמו כן, הוא זוכר את המטרות הטיפוליות של המטופלים ובוחן את הקשר ביניהן לבין התפתחות הדברים בקבוצה. בחלק מהמקרים התהליך גלוי יותר, אך ישנו קושי להציף אותי בשל הזדהות של חברי הקבוצה עם המתרחש.