חוסן נפשי, הינו מושג הבא לסמל או לבטא מכלול של תחושות פסיכולוגיות ופיסיולוגיות, המאפשרות התמודדות עם מצבים קשים, קיצוניים היוצרים מצבי לחץ קיצוניים, אשר בתורם מייצרים תסמינים של דחק, המבטא מצב כרוני של לחץ וקשיי תפקוד, הפוגעים אף במערכת החיסונית. החוסן הנפשי פוגע ומייצר פגיעה ממשית בחיי היום יום של מבוגרים, אך הוא גם מהווה מדד משמעותי להבנת מצבו הפסיכולוגי של הילד ומידת בטחונו, כמו גם יכולת התמודדותו עם מצבים קשים (Gramezy, 1991 ).
אחד מאותם מצבים קשים בהם ילדים נתקלים לא פעם, הינה כשל אבדן במשפחה (אם של סב או סבתא, אח, אחות או הורה), אשר מביא לתהליך אבלות מורכב, בהתאם לגילו של הילד, ואף לרוב הטמעה ופיתוח הרעיון של ׳מוות׳ והמשמעות של מוות. לכן, אבדן של בן משפחה נחשב, יחד עם אירועי טרור ומצבים טראומטיים נוספים, לסיטואציה שכיחה אך דורשת טיפול. שכן, במידה רבה, היא מערערת את בטחונו של הילד בעולם, ומביאה אותו לכדי חוסר תפקוד אפשרי (Morgan et al, 2010).
בארץ, כמו בעולם, החשיבות של חוסן נפשי בקרב ילדים כבר מוכרת זה שנים רבות, וכיום קיימות תכניות התערבות אשר בוחנות את היכולת של הדרכות וסדנאות מסוגים שונים, להביא לחיזוק החוסן הנפשי של הילד, אם לאחר שעבר אירוע טראומטי (כמו אירוע טרור), או לפני שהאירוע הטראומטי התרחש (כמו מותו הצפוי של חולה משפחה החולה במחלה כרונית). תכניות ההתערבות, כך נמצא, משמעויות לילד כפי שהן משמעויות גם להורה, הנדרש להתמודד הן עם האבל על האבדן במשפחה, והן עם הצורך לתמוך, לכלכל ולטפל בילדיו (שלו, 2012).
מבוא
1.סקירת ספרות
1.1חוסן נפשי
1.1.1רקע
1.1.2הגדרה של חוסן נפשי
1.1.3מודלים של חוסן נפשי
1.1.4השפעת המשפחה על החוסן הנפשי.
1.1.5פיתוח חוסן נפשי
1.1.6תפיסות ביקורתיות של המונח ׳חוסן נפשי׳
1.2אובדן במשפחה
1.2.1שלבי אבלות אצל ילדים
1.2.2העברת מושג המוות בקרב ילדים
1.2.3תגובות של ילדים אבלים
1.2.4התערבות בקרב ילדים אבלים
2.שיטות מחקר
2.1שאלות והשערות המחקר
2.2אוכלוסיית המחקר
2.3כלי המחקר
2.4הליך המחקר
2.5ניתוח הממצאים
3.ממצאים
3.1סטטיסטיקה תיאורית
3.2בחינת השערות המחקר
3.3בחינת השערות המחקר הדמוגרפיות
4.דיון וסיכום
4.1חוסן נפשי ומושג המוות בקרב ילדים
4.2משמעויות דמוגרפיות של חוסן נפשי
4.3סיכום
5.ביבליוגרפיה
נספחים
נספח א׳ – שאלון המחקר