מה משותף לאלברט איינשטיין, ליאונרדו דה וינצ'י, צ'רצ'יל וטום קרוז? מלבד העובדה שכולם דמויות בולטות ומפורסמות בתחומים שונים, הם כולם סבלו ואובחנו בדיסלקציה. כידוע, דיסלקציה הינה תת- קטגוריה להפרעה הכללית 'לקות למידה'. מדהים כי על אף הקשיים שהם בוודאי התמודדו עימם כילדים המאובחנים בלקות למידה, הם הצליחו לפרוץ מעבר לתקרת הזכוכית ולנצל את יכולות המוח והיצירה שלהם.
על אף שישנם עוד הרבה ילדים ומבוגרים המאובחנים בלקות למידה, הם לעיתים אינם מצליחים להסתכל על עצמם מבעד ללקות, מרגישים כי לקות הלמידה מגדירה אותם וכתוצאה, נפגע להם גם הדימוי העצמי. ניתן לראות לכך דוגמא חיה כמעט בכל כיתה בבית ספר ובכל בית בו יש ילד המאובחן בלקות למידה, לראייה אחי הצעיר. הוא מאובחן כלקוי למידה (דיסלקציה ודיסגרפיה) ובאבחון האחרון שלו שנעשה לפני כחצי שנה נכתב כי הדימוי העצמי האקדמי שלו נמוך ומצריך התייחסות. על אף שידעתי כי אחי הקטן מתמודד עם קשיים בבית הספר, עקב לקות הלמידה בה הוא מאובחן, התקשתי להבין עד כמה הקשיים הללו נרחבים ומסתעפים לתחומים אחרים בחיים, מעבר לקושי בלימודים- בין היתר- נוגעים גם בדימוי העצמי.
ילדים עם לקות למידה נדרשים להתמודד במשך שעות רבות עם תחום בו הם מגלים קושי, הלימודים. התמודדותם עם הלימודים, הקושי ואף הכישלונות עשויים להביא לפגיעה בדימוי העצמי ובהתפתחות גיבוש הזהות העצמית בהמשך.
מבוא
פרק 1: לקויות למידה
לקויות למידה- הגדרה ואבחון על פי DSM
סוגי לקות למידה
האטיולוגיה של לקויות למידה
קומורבידיות
פרק 2: דימוי עצמי
2.1 דימוי עצמי – הגדרה ומאפיינים התפתחותיים
2.2 דימוי עצמי- גורמי סיכון וחוסן
2.3 חשיבות דימוי עצמי
פרק 3: הקשר בין לקות למידה לדימוי עצמי
3.1 קשר מבוסס מחקר
3.2 משתני חוסן
פרק 4: התערבויות טיפוליות
סיכום ודיון
ביבליוגרפיה