מבוא
הפרעת קשב וריכוז הינה הפרעה נוירו- התפתחותית, המאובחנת בעיקר בילדות ושכיחותה נעה בין 5-10% בקרב ילדים בגילאי בית הספר. הפרעת קשב וריכוז היה הפרעה המאופיינת בסיפטומים שונים אשר כוללים קושי בשמירה על קשב או התנהגות אימפולסיבית והיפראקטיבית או שילוב של של השניים (American Psychiatric Association, 2013). מעבר לכך שמאפיינים אלו עשויים להשפיע ולפגוע בתפקודו של הפרט במגוון היבטים, הספרות המחקרית (Damico, Damico & Armstrong, 1999; Heiman, Olenik-Shemesh & Eden, 2015 ) דנה ומצביעה על קשיים נוספים שילדים עם הפרעת קשב וריכוז עשויים לחוות, לדוגמא קשיים שפתיים, קשיים לימודים, קשיים התנהגותיים וקשיים חברתיים- רגשיים. נראה כי הקשיים השונים קשורים אלו באלו ויוצרים תמונה מורכבת עבור ההתמודדות של הילד הן עם המאפיינים העיקריים של הפרעת קשב וריכוז והן עם הקשיים הנלווים. סקירת ספרות זו מבקשת להתמקד בקשיים התקשורתיים וחברתיים שילדים עם הפרעת קשב וריכוז עשויים לחוות, תוך ניסיון להבין כיצד קושי תקשורתי וקושי חברתי קשורים זה בזה.
הקשר בין קושי תקשורתי לקושי חברתי בקרב ילדים עם הפרעת קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז ידועה בספרות כבעלת מאפיינים שונים וכן, כהפרעה עם קו- מוריבדיות רחבה עם מגוון הפרעות שונות. בהתבסס על מחקרים ומודלים שונים, דמיקו ועמיתים (Damico et al., 1999) דנים בקשר שבין הפרעת קשב וריכוז וקושי תקשורתי ונראה כי הבסיס לכך קשור לקושי בעיכוב תגובה בקרב ילדים עם הפרעת קשב וריכוז.