שאלת המחקר, אשר נבחנת בעבודה זו היא: כיצד הפרעות שינה בקרב ילדים בעלי הפרעת ADHD משפיעה על הצלחתם בלימודים והערכתם העצמית? במחקר זה יוצג הקשר בין הפרעות השינה בקרב ילדים, להפרעות נוירו-התנהגותיות ADHD, את השפעתם על ההצלחה בלימודים, אופן מדידת ההצלחה ואי-ההצלחה בלימודים, וכן ההערכה העצמית של הילדים, המושפעת מכלל המשתנים הללו, כולל משתנה המגדר.
מאחר והפרעות השינה נפוצות בקרה ילדים עם הפרעת ADHD, ועלולות להוסיף על ההפרעות הקוגניטיביות וההתנהגותיות. בכך, נוצר הקושי לבחון האם לקויי ההתנהגות מיוחסים להפרעות השינה, ל-ADHD, או לשניהם (Schneider, Lam & Mahone, 2016). בין ההשפעות של שינה לא איכותית נמצאו: בעיות התנהגותיות, בעיות רגשיות, וליקויים קוגניטיביים (Beebe, 2011). קיים מידע מוגבל ביותר, על אופן ההשפעה של הפרעות השינה על תפקודם היום-יומי של ילדים עם הפרעות פסיכיאטריות והתנהגותיות, וזאת עקב השכיחות הגבוהה של הפרעות שינה בקרב ילדים עם הפרעות אלו. (Ivanenko, Crabtree, O’Brien, & Gozal, 2006)..
מחקר זה הוא מחקר עיוני, בו בוצעה סקירה של ספרות מקצועית בתחומי הפרעות שינה בקרב ילדים, ילדים עם הפרעות נוירו-התנהגותיות ADHD, והפרעות שינה בקרב ילדים עם הפרעות אלו, כמו גם מחקרים הבוחנים את ההשפעות של הפרעות השינה על הצלחה בלימודים והערכה עצמית של ילדים ההפרעות הנוירו-התנהגותיות. מחקר זה אינו מחקר איכותני, ולא בוצעו ניתוחים סטטיסטיים או ראיונות של ילדים הלוקים בהפרעות ADHD או מבוגרים בחייהם, אך על אף האמור, ניתוח מחקרים ומאמרים אשר בחנו את הסוגיות, מעלה ממצאים ותשובות בדבר הקשרים בין מגוון המשתנים של הפרעת ADHD, הפרעות השינה וההשפעות שלהן על הצלחה בלימודים והערכה עצמית של הילדים הלוקים בהפרעה זו.
העבודה כוללת:
תקציר
מבוא
סקירת ספרות
דיון מסכם.
ביבליוגרפיה