איבחון קיומן של הפרעת קשב ולקויות למידה מתגבר בשנים האחרונות, יתכן שהדבר נובע משינוי באורח החיים בעידן המודרני ו/או בגין הבנה מעמיקה יותר של מהותם ופיתוח כלים יעילים יותר לאיתורם. כמו רבות מההפרעות המנטליות איתור מוקדם וטיפול מוקדם מסייע מאוד בהתמודדות עם ההפרעות אלו, לא כל שכן מסייע בהתמודדות הרגשית שנגרמת בעטייה של התמודדות זו. בעבודה זו נעסוק בתיאור מקרה של יובל, הלוקה במספר קשיים לימודיים ומראה סימנים ברורים של הפרעת קשב. הפרעת קשב היא סינדרום שהתמונה הקלינית כוללת רמות לא תואמות גיל של התפתחות מטלית של הקשב ו/או התנהגות היפראקטיבית אימפולסיבית. ההפרעה פורצת בילדות ומהווה הפרעה יציבה מבחינת קיומה ומתעצמת וגורמת הפרעה משמעותית בפעילויות החיים המהותיות. ההפרעה נובעת מליקוי נוירולוגי במערכת העצבים המרכזית, שמתבטא בעיכוב פעולתם של איזורים שונים וליקוי בפעילותם של רשתות ניהוליות כמו רשת בוחן מציאות וניטור שגיאות, רשת קשב ומחשבות המונחים מלמעלה למטה (top down), רשת פעולות לא מתאימות באופן בלתי קשוב ורשת הויסות הרגשי. התהליכים מערבים רמות לא תקינות של המוליכים העצביים (neurotransmitors) נוראפינפרין ודופמין. זוהי הפרעה בעלת רכיב גנטי משמעותי בדרך כלל, אם כי המועדות הגנטית לא תמיד חייבת להתממש. להפרעה תחלואה נילוות (comorbidity) הכוללת בין היתר קשיים רגשיים ותסכול, קונפליטים ועקה מוגברים במשפחה, בעיות בהתמודדות עם עמיתים, התנהגות אנטי סוציאלית או לא חוקית, פגיעות תאונתיות ונטייה לאובדנות, סכנות בנהיגה, קשיים לימודיים, תעסוקתיים וכלכליים, ליקויי בריאות, קשיים בזוגיות/ חיים משותפים, התנהגות הורית לקויה (בארקלי, 2003).
פרק 1: מבוא
פרק 2: דיון במאפייניו של יובל
הקשיים של יובל
השפעת סדר הלידה
הפרעת קשב לאורך ההיסטוריה
ניתוח המקרה של יובל לאור גישתו של ה-DSM-V
ניתוח המקרה של יובל לאור המודל האינטגרטיבי
פרק 3: דרכי התערבות
פרק 4: סיכום
ביבליוגרפיה