שאלה מס' 1
בורדייה מתייחס אל החברה כאל זירה של קונפליקט ובכך מציג תפיסה המושפעת מההגות המרקסיסטית שייסד קרל מרקס במאה ה-19. בתשובה זו, אתאר את הרעיונות המרכזיים של מרקס בנוגע לחברה, אציג את האופן בו רעיונות אלה היוו קרקע לתפיסתו של בורדייה ואדון באופן שבו הוא מוסיף לנקודת מבטו של מרקס על החברה ועל מערכות היחסים בתוכה.
הפילוסוף קרל מרקס ראה את החברה כמערכת דינאמית של מאבקי כח בין מעמדות שונים על משאבים כלכליים וחומריים. במרכז התיאוריה של מרקס נמצאים אמצעי הייצור אשר משתנים אמנם בהתאם לתקופה, אך מכתיבים את יחסי הכוחות וקובעים את המבנה החברתי. אחד הנושאים המרכזיים שהעסיקו את מרקס היה הסטטוס קוו, או "שעתוק יחסי הייצור", כלומר הסיבה בגינה המעמדות המוחלשים והמנוצלים ממשיכים לקבל את מרותם של המעמדות השולטים באמצעי הייצור.
שאלה 2
א. המונח "הביטוס" הוגדר על ידי בורדייה כהשפעות החברתיות הכוללות בתוכן טעם, תפיסות עולם ומוסכמות שונות הקיימות בשיח ומעצבות סכמות קוגנטיביות של שייכות בין החברה לבין הפרט. כאשר אדם מקבל על עצמו את ההביטוס של החברה, הוא חולק עמה את ערכיה באופן המסביר את פעולתו בהתאם למעמדו. בסרטון "הטורטלים עושים את יוון" (מתוך: "ארץ נהדרת") מוצגות התנהגויות ואינטראקציות שונות המעידות על ה"הביטוס" המתקיים בין הדמויות.
ראשית, כבר מתחילת הסרטון, ממקמים עצמם הטורטלים במעמד חברתי גבוה באמצעות התנהגויות שונות. כך, טיסה לחו"ל נתפסת כפרקטיקה המאפיינת מעמד סוציואקונומי מסוים בחברה, ואילו אחד הדיונים שעולים תדיר בהקשר של תיירות הוא התיירים הישראלים.