מבוא:
המחקר בתחומי במוסיקה הערבית הפלסטינית עד היום הינו מוגבל, ועוד יותר כך בתחום הנשים במוסיקה והשתתפותן בעשייה המוסיקלית בחברה ובתרבות הפלסטינית. אחרי מלחמת 67 חל שינוי הדרגתי במעמדן של הנשים בחברה הערבית-פלסטינאית, מתפקוד חברתי-מסורתי בסיסי המוגבל אל תחומי הבית, ללקיחת חלק בשוק העבודה. האישה הפלסטינית התחילה לצאת אל העולם שמחוץ לגבולות הבית והמסורת, לרכוש לעצמה מקצוע ולפעול להגשמה עצמית. כיום האישה הפלסטינית ממשיכה בתהליך של יציאה מהשליטה הפטריארכלית של הגבר ונעשית עצמאית יותר מבחינה כלכלית ומבחינה מעמדה החברתי. אחרי מלחמת 67 הבין העם הפלסטיני כי ההשכלה היא מרכיב חשוב והכרחי כדי להתקדם ודרך אלטרנטיבית להחזיר את האדמה ולהשתחרר מהכיבוש. העם הפלסטיני האמין בחשיבות ההשכלה, ועם הזמן נשים התחילו ללמוד ולהתקדם באקדמיה. תהליך זה נעזר בחקיקה במדינת ישראל של חוקים הקשורים לשיווין בין אישה לגבר כמו העלייה בגיל הנישואין, איסור של ריבוי נשים וחוק החינוך החובה. כתוצאה מהשתתפותן ומהתפתחותן של הנשים בשוק העבודה ובאקדמיה, הופיעו יותר משוררות וסופרות בעולם הכתיבה ובעולם המוסיקה. תקופה הזאת אפשרה לנשים ליצור שירים בנושאים לאומיים למען המולדת והאדמה כחלק מדור חדש של משוררים פלסטיניים שהביא את השירים הפולקלוריים המסורתיים לאולמי הקונצרטים והלחין מוזיקה המתוחכמת יותר.
בחרתי להתמקד בתקופה היסטורית של שנות ה 70 כנקודת מהפכה. חשוב לי להציג במחקר הנוכחי את השינוי שחל במעמדן של נשים ערביות פלסטיניות, העלייה באחוז הנשים המשכילות, העלייה בגיל הנישואין והשתלבות האישה הערבית בשוק העבודה.
מבוא
סקר ספרות
שאלת המחקר
שיטות המחקר
רשימת מקורות