פרק 4: דיון
4.1 סיכום ודיון
מטרת מחקר זה הייתה להרחיב את הידע המועט הקיים בספרות אודות חוויתם של סטודנטים ערביים במוסדות להשכלה גבוהה, מתוך דגש על חווית הלימודים בשפה העברית. המחקר התמקד בהתמודדות עם כתיבה אקדמית ובחינת עמדות שונות הקשורות לחווית הלימודים בשפה העברית אשר איננה שפת אימם של הסטודנטים, והיא אף שפה טעונה מבחינה פוליטית. מחקר זה בחן שלוש שאלות מחקר פתוחות אשר נבדקו באופן כמותני תוך השוואה בין קבוצות וניתוחי שכיחויות. שאלת המחקר הראשונה הייתה שאלה רחבה, והיא מה עמדות הסטודנטים הערביים כלפי הכתיבה בעברית וכיצד הם מתמודדים עם הכתיבה. השאלה השנייה ביקשה לבחון הבדלים בעמדות ובהתמודדות בין סטודנטים בתואר ראשון לבין סטודנטים בתארים מתקדמים. השאלה השלישית ביקשה לבדוק הבדלים בעמדות ובהתמודדות בין נשים לגברים, בין קבוצות גיל שונות, אזורי מגורים ותחום הלימודים.
למחקר זה מספר ממצאים משמעותיים. ראשית, המחקר הציג שהמניע העיקרי של הסטודנטים בבחירה במוסד לימודים הוא מניע אינסטרומנטלי, שהינו רצון להשתלב בשוק העבודה ולהרוויח טוב. ממצא זה הולם את הספרות, שמציגה שהרצון לשלוט בשפה העברית נובע מהרצון להתקדם מבחינה חברתית, מקצועית ואקדמית (עזר וסיון, 2000), כאשר ההתקדמות המקצועית היא החשובה ביותר (עזר וסיון, 2002). זו עמדה שמשקפת רצון פרקטי, ולא רצון תרבותי-פוליטי (Abu Rabia, 1998), ורצון אינסטרומנטלי ולא אינטגרטיבי (אמארה ומרעי, 1999).
פרק דיון בלבד.