מטרת מחקר זה הינה לבחון את האופן בו מוצאם של נוסעים ערבים-ישראלים משפיע על אופי ואופן הבידוק בנמל תעופה בן גוריון, דרך נקודת מבטם וחוויותיהם האישיות של הנוסעים הערבים. אי לכך, שאלת המחקר אשר תנחה מחקר זהו מנוסחת באופן הבא: באלו אופנים משפיע מוצא התיירים הערבים ישראלים על הבידוק הביטחוני בנתב"ג?
מדינת ישראל היא בין המדינות המאוימות ביותר בעולם, ובפרט מערך התעופה. נמל התעופה בן גוריון (להלן: נתב"ג) הינו יעד אטרקטיבי לפיגועים ואירועי טרור שמטרתם היא לפגע במספר רב של אזרחים או למיקוח פוליטי (שם). לשם הגנה על המרחב התעופתי בישראל ומניעה מאיומי הטרור להגעה לכדי מימוש, הושקעו מאמצים כבירים במהלך השנים בחיזוק ושיפור מערך האבטחה בנתב"ג, כמו גם הוטמעו מערכות חדישות והוחלו שיטות סינון וזיהוי נוסעים בעלי סיכון ופוטנציאל לפגע (Hasisi & Weisburd, 2011).
שיטת ה"פרופיליינג" ((profiling הנהוגה בנתב"ג ושדות תעופה אחרים בעולם הינה למעשה המתאם הסטטיסטי בין ביצוע עבירות מסוימות לבין מאפיינים ותכונות שעומדת לרשות איש הבטחון ברגע ההחלטה לעצור נוסע חשוד לתשאול ותחקור מעמיק יותר. כך שכל דפוס התנהגות או מאפיין של נוסע מבוסס על הנחה סטטיסטית בנוגע למתאם שבין המאפיין או דפוס ההתנהגות לבין הפוטנציאל לקיום העבירה או פעולת טרור (מרגליות, 2006).
מבוא
רקע תאורטי
1. אבטחה במערך התעופה והבידוק הביטחוני – מאפיינים, סיבות וחשיבות
2. מוצא התיירים והשפעתו על בידוק ביטחוני בנמלי תעופה בעולם
3. בידוק בטחוני בנתב"ג של נוסעים ממוצא ערבי
מתודולוגיה
אוכלוסיית המחקר
שיטת המחקר
כלי המחקר
ניתוח נתונים
הליך המחקר
ממצאים
דיון וסיכום
ביבליוגרפיה
נספחים