בארצות-הברית, כרבע מהילדים ומבני הנוער לוקים בהשמנת יתר בשל אכילה בלתי מבוקרת והיעדר פעילות גופנית, ובישראל קרוב ל 40% מהילדים לוקים בעודף משקל או בהשמנת יתר, כאשר מחקר מפרט מגדיר 19.5% מתלמידי כיתות ז' עד י"ב כבעלי משקל עודף ו 10.7% כשמנים (פיש ואח', 2018) וממחקר אחר עולה שנשים מייחסות משמעות חברתית גבוהה יותר מגברים (פי עשר) לדימוי הגוף שלהן (גולדין, 2002).
דימוי גוף בגיל ההתבגרות הוא רק אחד מהגורמים להפרעות אכילה (והטיפול בה) ומצטרפים אליו הרגלי תזונה, פעילות גופנית וגורמים גנטיים, משפחתיים, חברתיים, תרבותיים ותקשורתיים - בעיקר כאשר התקשורת משולבת עם תקשורת עקיפה, המגיעה דרך הסביבה החברתית של חברים בבית ספר ובני המשפחה (Ditmar et al. 2009).
המאפיינים התיאורטיים האלה 'מתלבשים טוב' על חברה שפגשתי בטיול לדרום אמריקה (אף אחד מלבדי לא היה מוכן להיות אתה בחדר) ונשארתי 'פטרון' שלה עד היום בתהליך ההתמודדות שלה עם הפרעת האכילה. עברתי אתה בדיקות בבתי חולים, ליוויתי אותה לפסיכולוגים ודיאטניות, הלכתי אתה לחדר כושר ולבריכה ואני מרגישה דרך החוויות המשותפות את הדחייה החברתית הנוראית שבה היא נמצאת. היא ניסתה כמעט את כל סוגי הטיפול המומלצים, את סוגי הדיאטה ואמצעי ההרזיה וכמו אקורדיון היא לפעמים מתכווצת, אבל תמיד חוזרת למשקל העודף ותמיד מדוכאת וחרדה.
מבוא
א) סקירת ספרות
1. תהליכי חברות והתנהגות חריגה
תאוריות על גיל ההתבגרות בהקשר למסוגלות
השפעת המשפחה על נטיית הילד להפרעת אכילה
השפעת התעללות מינית ורגשית על המתבגר
2. הפרעת אכילה – גורמים, טיפול, התמודדות
3. דרכי טיפול בהפרעת אכילה
טיפול רפואי והתנהגותי
כישלון הטיפול הבודד בשל 'רב גורמיות' ההשמנה
אחריות החברה ודרכי התמודדותה עם הפרעות אכילה
4. תיאוריות על הפרעות אכילה
תיאורית התיוג
תאוריית ההתחברות הדיפרנציאלית
ב) סיפורה של אורית - דרכי טיפול מניעה והתמודדות
1. ניתוח המקרה
2. דרכי טיפול: רפואי, משפחתי, אישי, מניעתי
סיכום
ביבליוגרפיה