החל משנות השמונים של המאה הקודמת, מדיניות ההפרטה במשק הישראלי, הפכה יותר ויותר מקובעת, כאשר במסגרת תהליכי ההפרטה שבוצעו, הופרטו שירותים אישיים וחברתיים שונים שהיו נתונים תחת אחריותה של המדינה, ביניהם גם שירותי הרווחה, באופן ששירותים אלו נפלו תחת ידיהם של גופים פרטים, שממונו על ידי המדינה לצורך אספקתם לאזרחים, ולמדינה נותרה סמכות הפיקוח והניהול של שירותים אלו.
הפרטת שרותי הרווחה והעברתם לידי ביצועם של גופים פרטיים, הובילה לצמצום במעורבותה של המדינה והרשויות הפועלות מכוחה, בחיי החברה ובשירותי הרווחה, וטשטשה את גבולות האחריות של המדינה וכן את הגבול וההבחנה בין הסקטור הפרטי לציבורי וכן הובילה לתופעה במסגרתה סופקו שירותים וצרכים שהמדינה אחראית על אספקתם על ידי גופים פרטיים, שהמטרה שלהם זוהתה לרוב עם מדיניות שוק כלכלית, בניגוד למדיניות רווחה ודאגה לתושבים.
בהתאם לכך, הרי שהתעוררו שאלות לפיהם האם ראוי כי גופים פרטיים, שמטרתם הינה רווחית- כלכלית יספקו שירותים חברתיים ושירותי רווחה שגופי המדינה אחראים לאספקתם, והטיעונים לסוגייה זו היו לכאן ולכאן. מצד אחד היו שתמכו במדיניות ההפרטה, בטענה כי אספקת השירותים על ידי גופים פרטיים יש בה לייעל את המערכת הציבורית ולהוביל לחדשנות ותחרותיות רצויים. כאשר מצד שני, היו שהתנגדו למדיניות ההפרטה, בייחוד בתחום שירותי הרווחה, בטענה כי אין זה ראוי להעביר סמכויות שמעוגנות בחוק לגוף פרטי שהוא אינו חלק מהמערכת השלטונית, ומתנהל בהתאם לשיקולים כלכליים, שיש בהם להוביל לפגיעה בזכויות האזרחים.
מבוא
פרק 1 הפרטה מהי?
פרק 2 רקע ומגמת ההפרטה של שירותים חברתיים ושירותי רווחה בישראל.....5
פרק 3 המאפיינים והמטרות של מערכת הרווחה
2.1 מטרות מערכת הרווחה
2.2 המאפיינים של שירותי הרווחה
פרק 4 האתגרים של מערכות הרווחה בתהליכי ההפרטה
4.1 האתגר הרגולטורי
4.1.1 "שיקול הדעת" של הגורמים המספקים את השירותים
4.1.2 פגיעת הרגולציה בפונקציונליות של אנשי המקצוע
4.1.3 "בדידות הרגולטור"
4.1.4 "שבי" הרגולטור"
4.1.5 קשיים כתוצאה מפיצול התמחות הרגולטור
פרק 5 הכשלים של הפרטת מערכת הרווחה וניסיונות לרפורמה
5.1 ניסיונות לרפורמה
5.2 הצעה חדשה לרפורמה
פרק 6 השפעות תהליכי ההפרטה על מטרות מערכת הרווחה
פרק 7 דיון ומסקנות
ביבליוגרפיה