חופש הביטוי בהקשר דתי ותרבותי - מקרה מבחן הקריקטורה הדנית (2005) ופרסום הקריקטורות בעיתון שארלי הבדו

מזהה: 1184
מאמר חם

לאורך השנים זכות חופש הביטוי עוגנה הן במסגרת מדינות – בעיקר מערביות והן במסגרת מוסדות מודרניים יותר כדוגמת האו"ם והאיחוד האירופאי. במסגרת הצהרה זכויות האדם של האו"ם משנת 1948, תחת סעיף 19 נקבע כי "כל אדם לזכאי לחירות הדעת והביטוי, זכות זו כוללת חופש להחזיק בדעות ללא הפרעה, ולבקש, לקבל ולמסור מידע ורעיונות בכל אמצעי וללא סייגי גבולות" (U.N. 1948). תשתית זו היוותה את מערכת חוקי זכויות האדם של האיחוד האירופאי גם כן, שקבעו כי לא רק שלאדם ישנה זכות לחופש ביטוי, אלא זכות זו קיימת גם כאשר הרעיונות שמתגבשים בעקבות חופש הביטוי עלולים להוות הלם, להעליב ולפגוע בקהלים אחרים (The Council of the European Union, 2014: 4).

פרסום קריקטורות נחשבות לזכות חופש הביטוי גם כאשר קריקטורות לגלגו באופן עקבי על יהירותם של מנהיגים – בין אם פוליטיים, מכובדי דת, או אנשי עסקים (Auvillain, 2016: 93). פרסומי קריקטורות הובילו לא פעם לזעם המוני ואף למקרי אלימות שהסתיימו בטרגדיות. כך למשל עיתון דני מקומי פרסם בשנת 2005 קריקטורה של הנביא מוחמד כאשר על ראשו זה חבש פצצה, ואילו הירחון הצרפתי הסטירי שארלי הבדו, פרסם קריקטורות למכביר הלועגות על הדת המוסלמית, כמו כן גם על הדת היהודית והנוצרית. בעקבות פרסומי הקריקטורות, הצטבר זעם רב בעולם המוסלמי כאשר פרסום הקריקטורה בעיתון הדני הובילה להפגנות חובקות עולם מצד מוסלמים רבים והן להרוגים בהפגנות, ואילו הקריקטורות התכופות מצד הירחון שארלי הבדו הובילה להתקפת טרור על משרדי הירחון בשנת 2014, וזאת על בסיס הטענה כי הקריקטורות פגעו ולעגו ברגשותיהם ובאמונתם של מוסלמים רבים Veninga, 2016: 26-27)).

מבוא

פרק ראשון: זכות חופש הביטוי בראיה בינלאומית

פרק שני: מגבלות על חופש הביטוי

פרק שלישי: חופש ביטוי בהקשר דתי תרבותי – בחינת מקרי מבחן

המקרה של הקריקטורה הדנית (2005)

המקרה של שארלי הבדו

פרק רביעי: הקו המפריד בין חופש הביטוי לחופש הפולחן והשוואה בין מקרי המבחן

סיכום

ביבליוגרפיה

נספחים

 

555.00 ₪
סוג עבודה:
סמינריון
סוג מחקר:
עיוני
תגיות:
היסטוריה | זכויות אדם | מדעי המדינה ויחב"ל
שנת הגשה:
2017
מספר מילים:
8926
היקף עמודים:
22
מספר מקורות:
15
בקשתך בביצוע....
הקפאת מאמרים - הסבר
לקוח שמעוניין למנוע מכירת עבודה ללקוחות אחרים, יכול לבצע זאת באמצעות הקפאת עבודה לפרק זמן מוגבל. כל מוצר דיגיטלי שנמכר מוקפא מידית ל-48 שעות ללא תשלום. בחלוף 48 שעות, ובמידה ולא רכשת הקפאה נוספת, המוצר הדיגיטלי יהיה זמין לרכישה על ידי משתמשים אחרים, לרבות אפשרויות הקפאה. לכןיש לקחת בחשבון שייתכן שלאחר סיום תקופת ההקפאה, המוצר לא יהיה זמין להקפאה נוספת משום שנרכש על ידי לקוחות אחרים ואף הוקפא על ידם לפרקי זמן ארוכים.

לא ניתן לרכוש מוצרים שהם בתקופת ההקפאה.