הצעת מחקר בנושא אחריות תאגידית חברתית (CSR) בישראל
1. אחריות תאגידית היא אמנם לא מושג חדש, אך ללא ספק בשנים האחרונות חשיבותה ונוכחותה בשיח הציבורי הלכה והתעצמה, בעולם ובישראל: החל מביקורת על הפגיעה הסביבתית והזיהום של בתי הזיקוק בחיפה ועד התגברות הביקורת על תנאי העבודה של הפועלים במפעלים בסין המייצרים את האייפונים ומכשירי הטכנולוגיה המשמשים את כולנו. עם זאת, לצד העלייה בחשיבות של המושג, הגדרתו עדיין עמומה למדי ובפועל כל ארגון עסקי מגדיר את האחריות שלו בצורה שונה המתאימה לו: יש המתייחסים בעיקר לעמידה בתקנים ורגולציה, יש המתמקדים בתנאי העבודה של העובדים שלהם ואחרים מדגישים את הערך הנלווה שהם מספקים ללקוחות שלהם.
ספרות המחקר בנושא מזהה תהליך אבולוציוני בכל הנוגע לאחריות תאגידית. קפיצת מדרגה משמעותית אשר בעקבותיה החל השימוש במושג אחריות תאגידית חברתית חלה בשנות ה-50 של המאה הקודמת: בהשפעה ברורה של התגברות השיח על זכויות אדם, שמירה על הסביבה וזכויות עובדים, מושג האחריות התאגידית החברתית הפך לחלק אינטגרלי מעולם העסקים. כיום מדיניות חברתית וסביבתית נתפסת על ידי רבים לא רק כמחויבות מוסרית של ארגונים עסקיים, אלא כיתרון תחרותי וככלי מוכח להשגת הצלחה ורווחיות.
הצעת מחקר זו מתמקדת בישראל ובאופן בו האחריות התאגידית החברתית מיושמת על ידי חברות ישראליות מובילות.