הסוגיה שבחרתי לעבודה זו עוסקת בתופעת הבריונות ברשת. מדובר למעשה בביטוי חדש, המותאם לימי העידן המודרני והטכנולוגי, להתנהגות בריונית, אגרסיבית ופוגענית. בהגדרתה, בריונות ברשת הינה פעולה תוקפנית אשר מטרתה לפגוע באדם אחר תוך שימוש מודע ומכוון ביישומי המדיה והטכנולוגיה הנפוצים והזמינים באותה העת (Whittaker & Kowalski, 2015).
בחרתי בסוגיה זו משום שעל אף שעדיין ניתן לראות ולשמוע שבחצרות בתי הספר ישנה התנהגות אגרסיבית "מסורתית", קיים הצורך להעמיק את הידע בתופעת 'בריונות ברשת' משום שזו נפוצה לא פחות, ואולי אף יותר. מחשבה זו נובעת מתוך ההבנה כי רובם המוחץ של הילדים היום, החל מגילאי יסודי המוקדמים ועד גילאי התיכון, משתמשים על בסיס יומיומי, ביישומים השונים הזמינים ברשת ולפיכך עלולים להיות חשופים למעשי בריונות. לדוגמא, במחקרם של היימן, אולניק- שמש ועדן (2014) עלה כי 99% מהתלמידים שהשתתפו במחקר מכיתות ד'-י"א ציינו שהם משתמשים במחשב ו83% ציין שגולש ברשת לפחות פעם ביום. מטרות הגלישה הינן מגוונות ונועדו לצרכי פנאי, לימודים וכן גם צרכים חברתיים, קרי גלישה ברשתות החברתיות, מוזיקה, משחק ותקשורת בינאשית. הגלישה ברשתות החברתיות עלולה להיות גם זירה מסוכנת עבור הילד הקורבן, בה ילדים אחרים, התוקפים, מנצלים את הפלטפורמה של הרשתות החברתיות לרעה ופוגעים בילד. לצערי, אנו שומעים רבות על מקרים של חרמות, התעללויות והצקות שנעשו דרך הרשתות החברתיות שגרמו לקורבנות תחושות קשות של מצוקה, בדידות, דיכאון ולעיתים אף אובדנות.
מבוא
סקירת ספרות
דיון אינטגרטיבי
סיכום
מקורות