המושג "מוטיבציה" זוכה להתייחסות נרחבת (( Tohidi, 2012בתחומי הפסיכולוגיה והחינוך כאחד הגורמים התיאורטיים החשובים ביותר להבנת ההתנהגות האנושית. מוטיבציה ללמידה היא תנאי הכרחי לפיתוח יכולות קוגניטיביות, חברתיות, רגשיות ופיזיות אצל התלמידים (שטיין, 2013). המוטיבציה ללמידה מניעה את התלמידים לרכישת ידע ולחוות חוויות שונות המפתחות את יכולותיהם בתחומים שונים. האקלים המשפחתי, מהווה השפעה נרחבת על המוטיבציה בכלל ועל המוטיבציה ללמידה בפרט. ולכן ישנה חשיבות רבה לחקירת הקשר בין המשתנים הייחודיים של מכלול הגורמים הקשורים והמשפיעים על המוטיבציה של התלמידים ללמוד. חקירה זו תעזור להגיע להבנה מעמיקה יותר של הקשר בין האקלים המשפחתי על המוטיבציה של התלמיד. ובאיזה מידה האקלים המשפחתי מסוגל לשפר היבטים שונים אשר יכולים לסייע לתלמיד להיות גורם יעיל במהלך תהליך הלמידה שלו.
לנושא זה מיוחסת חשיבות רבה לשדה הייעוץ החינוכי שכן המוטיבציה הלימודית מהווה כלי חיוני להישגיות ועל כן חשוב להבין מהם הגורמים המשפיעים עליה.
מטרת המחקר המוצג במאמר היא הצגת והבהרת הקשר בין אקלים משפחתי ומוטיבציה לימודית. השאלה בה מתמקד המחקר היא: רמת הקשר בין אקלים משפחתי ומוטיבציה לימודית? כדי להתמודד עם שאלה זו, מפרט המחקר אודות המוטיבציה והגורמים המייצרים אותה, כאשר האקלים המשפחתי נתפס כגורם משמעותי המעודד אותה.