עבודה זו תבקש לנתח את החוויה של יציאה לאקדמיה על ידי בת החברה הדרוזית. המטרה של העבודה היא לבחון את השפעות הפנייה להשכלה גבוהה והתרבות אליה נחשפות נשים דרוזיות על זהותן כאישה משכילה. כיצד הן חוות את החוויה וכיצד הם משפרת את החיים שלהם בחברה כאשר הם חוזרות אליה.
סקירת ספרות
" נשים משכילות בחברה הדרוזית": כיצד חווה אישה צעירה (בת לעדה הדרוזית) את יציאתה ללימודים באקדמיה?
בסקירת ספרות זו נעמוד על שלוש גישות מחקריות לנושא מפגשן של נשים דרוזיות צעירות החיות במדינת ישראל עם ההשכלה הגבוהה. שלוש גישות אלה, כפי שמשתקפות בשלושת המאמרים הנסקרים יוצאות משלוש נקודות מוצא כרונולוגיות המסודרות בצורה ליניארית עוקבת מבחינת התהליך אותו עוברת האשה הדרוזית: א. מאבקן של נשים דרוזיות לצאת ללימודים (ברכאת, 2018) ב. התהליכים התרבותיים והמגדריים אותן הן חוות בעת הלימודים (וינר-לוי, 2006) ג. תהליכים תרבותיים ומגדריים אותן הן חוות לאחר שהן שבות למסגרת החברתית האורגנית שלהן עם סיום לימודיהן (Abu-Rabia-Queder & Weiner-Levy, 2008). שלושת המאמרים מסתמכים על ספרות מחקרית ועל ראיונות וכולם רואים ביציאה ללימודים גבוהים שינוי זהות -חוויה מאתגרת ולעיתים אף כואבת, למרות כל היתרונות, עבור הסטודנטית הדרוזית.
הדיון של ברכאת בקשיים הניצבים בפני הנשים הדרוזיות בבואן לפרוץ את גבולות החברה הפטריארכלית בה הן חיות ולצאת ללימודים גבוהים מסתכם למעשה באופן מורכב, דהיינו, אין דפוס אחיד להתמודדותן של הנשים עם הקשיים הללו.
מבוא
סקירת ספרות
מתודולוגיה
ממצאים
דיון
סיכום
רשימה ביבליוגרפית
נספחים