על אף הגידול במוסדות ההשכלה הגבוהה, פתיחת סוגי מוסדות חדשים ופריסתם ברחבי הארץ, תושבי הפריפריה נחשבים כסובלים מנחיתות בנגישות שלהם להשכלה הגבוהה. הבדלים ניכרים ביוקרת המוסד, מגוון תחומי הלימוד, וההישגים הלימודיים של סטודנטים בפריפריה תושבי המרכז בוחרים בתחום לימודים משיקולים אינטרסנטיים ואילו תושבי הפריפריה הינם מכווני מטרה תעסוקתית ושיקוליהם אינסטרומנטליים - צרכים פיזיים לקיום והגנה לכלכלה עצמית . המטרה של העבודה הנוכחית הייתה לבחון האם קיימים הבדלים בין סטודנטים הגרים ביישוביי פריפריה למרכז בבחירת תחום הלימוד, כאשר ההשערה הייתה כי סטודנטים מהפריפריה הגיאוגרפית יטו לבחור בתחומי ידע 'רכים' בעוד בסטודנטים מהמרכז יטו לבחור בתחומי ידע 'קשים' יותר. כמו כן, שוער כי קיים קשר בין בחירת תחומי הידע לתעסוקה העתידית בה רוצים לעסוק ולמקום התעסוקה. ממצאים של מחקר זה מעלים כי קיימים הבדלים בין צעירים אשר גרים ביישוביי פריפריה למרכז בבחירת תחום הלימוד. ישנם מחסומים רבים יותר בפני צעירים מהפריפריה, וכי צעירים בעלי מעמד סוציואקונומי נמוך, נוטים יותר להתמקד במקצעות אשר מאפשרים להתפרנס ולהבטיח בטחון כלכלי, בעוד שצעירים המתגוררים בערים ובמושבים וקיבוצים, מסתכלים גם על סיבות הקשורות לתחומי עניין. באשר למקצועות רכים לעומת קשים, הדפוס פחות ברור ואינו מצביע על הבדלים בין צעירים המתגוררים ביישובים השונים.
העבודה כוללת:
תקציר
מבוא
סקירת ספרות
שיטה
ממצאים
דיון