מבוא
בעבודה זו יודגם האופן בו יש לכתוב טקסט מדעי – הן מבחינת מטרת הכתיבה, תפקידה והאופן בו טכניקות כתיבה משרתות מטרות אלו. לשם כך, תוצגנה תחילה מספר הגדרות לטקסט מדעי. בהמשך יוצגו סוגים שונים של מחקרים ומכאן סוגים שונים של טקסטים. יש לציין כי בהצגת הסוגים, יימנע פירוט יתר של שיטות מחקר מרובות- שכן לכל שיטה קיימים מאפייני הכתיבה הפרטיים שלה. הימנעות זו תבוא לשרת את הבנת מהות הכתיבה והעקרונות הגורפים לכתיבה בבואנו להבין את ההליך המחקרי.
לאחר חידוד נושא סוגי המחקר, יפורטו מרכיביו השונים של הטקסט, את האופן בו הם משרתים את כלל מטרת הטקסט וכן את האתגרים העולים ממרכיבים אלו. לאחר הצגת כלל מבנה הטקסט תוצגנה גישות לשיפור הטקסט ולשיפור הכתיבה באופן כללי. מעבר לכך, תוצגנה מספר דרכים לשיפור ההליך המחקרי אשר הטקסט מבקש להציג. לסיכום, יועלו מספר נקודות להתייחסות שעבודה אקדמית מעלה במהלך כתיבת הטקסט.
ככלל, לכתיבה אקדמית ישנן מספר הגדרות אשר עונות על מרכיבים שונים בכתיבה. הגדרה רחבה וכוללנית היא ההגדרה הרואה בכתיבה:
אמצעי מרכזי ללימוד, לעיבוד, להפקה ולהפצה של ידע ושל רעיונות במסגרות אקדמאיות.
הכתיבה היא כתיבה המתקיימת ומעוצבת לאור מסורות, כללים ומוסכמות שהתפתחו והתקבלו
על ידי אנשי אקדמיה לאורך שנים רבות. עם זאת, אין חולק על תפקידה החשוב של הכתיבה
האקדמית בקידום תפיסות ביקורתיות המבקשות לשנות מציאות בעידוד ליצירתיות
ולגילוי ובטיפוח לחשיבה מקורית. (אלפרט, 2012).