מהו תהליך החינוך שמעביר אפלטון את השומרים? האם כל השומרים עוברים את אותו התהליך החינוכי או שמא יש הבדל בין הפילוסופים לאנשי המגן?
מערכת החינוך במדינה האפלטונית תפתח ותאתר את המושלים ואנשי המגן מתוך ילדי קבוצת השומרים שבה יגודלו יחדיו ילדי שתי הקבוצות הראשונות. בנוסף המדינה תדאג להשבחתו של גזע השומרים ע"י זיווג של האיכותיים ביותר עם הנשים האיכותיות ביותר (פוליטיאה, עמ' 345), ואף מועד הזיווג אסור לו שיהיה מוקדם מידי שכן אז הצאצא עלול להיות מוצלח פחות. נשים צריכות להעמיד צאצאים משנות העשרים שלהן ועד שנות הארבעים ולגברים יותר לעשות זאת רק לאחר שעבר גיל מסוים ולכן הוא כבר יצרי ("הורמונלי)" פחות.
כיצד נראה אורח החיים של השומרים במהלך ואחרי תהליך החינוך?
כיוון שהשומרים (הן הפילוסופים-המושלים והן אנשי המגן) מיועדים לשמש אליטה משרתת, הם יחונכו בבידוד משאר אזרחי המדינה מתוך מטרה לבדל אותם, את מנהגיהם ואת יכולותיהם מכל השאר. עם זאת יש לציין שאפלטון "מתיר" לנשותיהם של השומרים, ככל שיש ביניהן שמסוגלות לכך, לחיות עימם ולקבל גם חינוך מוסיקלי וגימנסטי, משום שלדעתו זה יתמוך ויחזק את הגברים בתהליך ההכשרה הארוך (עמ' 338).
מהו הקשר בין חינוכם ואורח חייהם של השומרים לבין תפקידם?
כאמור בתשובה לשאלה 1 אפלטון מזהה חוקיות מסוימת הקושרת בין התחומים הפדגוגיים, המוסריים והגופניים. חוקיות זו היא האיזון (הרמוניה) בין נפשו וגופו של אדם, אשר מביאה אותו למיצוי יכולותיו ובתוך כך מביאה את יכולתו לתרום את המרב שבו לטובת המדינה.
מה תהיה ביקורתו של אריסטו כלפי שיטת החינוך האפלטוני?
אריסטו מוצא פגמים ברעיון שותפות הנשים והילדים האפלטוני. לדעתו המדינה איננה יכולה לקבל עליה אחדות טוטלית כ"כ משום שמעצם טבעה היא מורכבת מריבוי של בני אדם. אילו "תאוחד" המדינה כפי שאפלטון היה רוצה לראות הייתה היא הופכת למשק בית יחיד ולבסוף לאדם יחיד. במקרה כזה לא הייתה היא מדינה כלל ומכאן שהצעתו של אפלטון לא טובה ואף לא מעשית. (פוליטיקה, עמ' 62).