מנהיגות הינה תופעה הכוללת בתוכה אוסף של תכונות שמובילות לכך שהשפעת הפרט על הקבוצה תהיה גדולה משל אחרים. מנהיגים יכולים להימצא בכל תחום אפשרי – פוליטיקה, מקום עבודה, בקהילה, בחבורת הרחוב, בצבא, בבית ספר, בתנועות נוער, ואף בגן הילדים. בשל השפעתם הרבה של מנהיגים, תופעת המנהיגות נחקרה רבות לאורך ההיסטוריה, דרך שלוש גישות שונות: (א) גישה המתמקדת במנהיג; ב) גישה המתמקדת בנסיבות צמיחתה של מנהיגות; ו- (ג) גישה המתמקדת בכך שהמונהגים הם יוצרי המנהיגים (פופר, 2007).
במסגרת המחקר לגבי מנהיגות, תופעת מנהיגות הנשים היא תחום נוסף שנחקר בפני עצמו. בתחום מחקר זה ישנו דגש על ההבדל בין תיאורן של נשים מנהיגות לבין תכונות של מנהיגות נשית סטריאוטיפיות. באופן היסטורי מקומן של נשים מנהיגות הוא קטן הן בהיקף וכמות מול מספרם הגדול של המנהיגים הגבריים, כך מאז ועד היום. יותר מכך, מנהיגות נשית מתוארת כמנהיגות מסוג מסוים המובחן בתכונות האופי שלו. כלומר מנהיגות נשית מתוארת כמתבטאת בתכונות סטריאוטיפיות של נשיות: הססנות, אמפתיה, רגישות, רכות וכניעה, וזאת בהנגדה לתכונות כמו אסרטיביות, חשיבה לוגית, נחישות, כוחנות ושליטה, שנתפסות כאוסף תכונות של המנהיג הגברי (קרק, 2009).
בהמשך לכך, משרד החינוך, האמון על חינוך החברה ובכך מאפשר את התפתחותה התקינה, הערכית והתרבותית, קובע אמנם בחוזר מנכ"ל יעדים ברורים לפיתוח תוכני לימוד וחומרים המחנכים לשוויון מגדרי ולעיצוב תפיסת עולם ותרבות שוויוניים, אך בפועל נשים זוכות למקום שולי בתוכניות הלימוד של מערכת החינוך, ולימוד על מנהיגות הנשית קיים במספר מועט של תוכניות לימוד (משרד החינוך, ללא תאריך a).
תקציר
מבוא
1. סקירת ספרות
1.1 מנהיגות: הגדרה
1.2 מנהיגות נשית – דפוסים וביטויים
1.3 מנהיגות נשית בהקשר היהודי והישראלי
1.4 קידום שוויון מגדרי במערכת החינוך ותוכניות לימודים על אודות מנהיגות נשית ישראלית.
2. תכנית לימודים להקניית ידע ולהבנת משמעותה של מנהיגות נשית ישראלית בקרב תלמידים בכיתה ה' בבית-ספר התיישבותי
2.1 רציונל
2.2 מטרות
2.3 תכנים
2.4 שיטות הוראה-למידה
2.5 מערך שיעור ראשון
3. שיטת הערכה
3.1 המערכת החינוכית
3.2 כלי ההערכה
3.3 הליך
4. ממצאי הערכה
4.1 נושא התוכנית: מנהיגות נשית יהודית ישראלית
4.2 רציונל התוכנית
4.3 המטרות
4.4 התכנים בתוכנית
4.5 שיטות הוראה ולמידה
4.6 תובנות נוספות
4.7 רפלקציה אישית
5. דיון ותובנות
6. רשימת מקורות
7. נספחים