שאלת המחקר:
2. נושא המגדר בתרבות הארגונית היה ועודנו לאחת הסוגיות הבוערות בחברה המודרנית החותרת לשוויון Schein,E.H.,(1992) . מאז ומעולם ביקשו נשים לבחון את יכולותיהן וכישוריהן בעולם אשר הוגדר על פי תפישות, מאפיינים ומדיניות שעוצבה על ידי גברים. בין אם היה זה בחירת עיסוק, הזכות לבחור, או תרבות מחייבת, נשים לעולם היו צריכות להיאבק על מנת למצוא את מקומן וללחום עבור זכויותיהן. מאבק זה היה ועודנו בעולם האזרחי, אך מקבל משנה תוקף בכל הנוגע לצבא ולהיותו ארגון הנשען בראש ובראשונה על הכוחות הגבריים הממלאים את שורותיו.
במשך שנים רבות הוגבל שילובן של נשים בצה"ל לתפקידי מנהלה, הדרכה ותמיכה באופן ששימר בידול ונחיתות מגדרית בצבא ולאחר מכן בחיים האזרחיים. כבר בשנת 1996 החלו להיקלט בקורס הטייס נשים, והוא ניתפס כמקרה בוחן להשתלבותן במערך הלוחם. נראה כי השתלבות זו נמצאת על רצף הנע בין בידול בתקופת הגיבוש לבין היטמעות במבחני הטיסה. תהליך החניכה בקורס הטייס עבור נשים משקף דרישה ארגונית להידמות לטייס האידיאלי אשר דמותו מבוססת על מאפיינים גבריים לכל דבר ( שפיגל – עיני. 2001) וכל זאת במקביל להעלאת רף הקבלה לנשים – קבלה אשר התאפשרה כפועל יוצא של לחצים פוליטיים ושל סוגיות ניראות ולא כתוצאה משינוי מהותי וערכי בארגון. לאור האמור, מודגש תפקידו של קורס הטייס כמנגנון סוציאליזציה, האחדה ושימור תרבותי אשר תורם להבהרת ממדי התהליך והמורכבות שבהשתלבותה של קבוצת מיעוט, במקרה זה – של נשים, בתוך ארגון השואף לקיים ולשמר את תרבותו ומבנהו הקיימים.