אפשרות א – שאלה 1
השאלה המרכזית בשני המאמרים שלפנינו היא כיצד אפשר לשלב בין המטרות השונות של החינוך. צבי לם מכנה זאת "שלושת האדונים" של החינוך, ואילו שמעון אזולאי מכנה זאת "שלושת ההגיונות" אבל הכוונה דומה בשני המקרים. לם מתאר שלוש מטרות שונות, אידואלוגיות על שהחינוך אמור לפעול לפיהן: החברה, התרבות, והיחיד. עבור החברה, היחיד הוא ממלא תפקידים שונים, והמטרה של החינוך היא להכין את התלמיד למלא את התפקידים האלו בחברה. תפקידים אלו יכולים להיות גבר ואשה, נהג ונוסע ועוד ועוד. מטרת החברה של החינוך היא להכין את התלמידים למילוי התפקידים האלו, להכיר להם את המקומות החברתיים השונים שהם עשויים למלא בעתיד. ואם לדוגמא מדובר בחברה לא שוויונית, תפקידו יהיה להכשיר את חלקם למלא את תפקידי המעמד העליון ואת האחרים למלא את תפקידי המעמדות הנמוכים.
שאלה 3 א
השאלה מתייחסת ל"זהויות מתנגשות". כלומר, יש כאן כבר קביעה מסוימת לגבי זה שיש זהויות, ושהן מתנגשות. אבל ההצגה הזו עשויה להיות מעט מוגזמת, גם מבחינת החשיבות של הזהויות וגם מבחינת היכולת שלהן להתקיים במקביל. אין הכוונה לומר שהקביעה הזו שגויה, אלא רק לומר שיכול להיות שעצם הצגת הנושא בצורה הזו כבר מכתיבה במידת מה את התשובה. אנסה להסביר זאת כמיטב יכולתי.
ההגדרה של זהות היא נושא מורכב מאד. לפי דיוויד סנאו, מחבר הערך "זהות קולקטיבית" באנצקלופדיה של מדעי החברה[1], העיסוק בשאלת הזהות הוא מאפיין בולט מאד של השיח האקדמי והציבורי בעשורים האחרונים, אבל קודם לכן השאלה הזו, לפחות בניסוח המסוים של "זהות", לא היתה מקובלת ביותר.