המחקר הנוכחי עתיד להעמיק ולבחון את השפעתם של ההורים על הקריירה הספורטיבית של ילדיהם, ועל העיסוק בה בעתיד. השיח הסוציולוגי, נותן משקל רב להורים ולמשפחה בתהליך החיברות של ילדים, כאשר ההשפעה עליהם היא מרבית בכל היבט בחייהם (Dascălu, 2021). זאת לצד סוכני חיברות אחרים כמו – קבוצת השווים ובית הספר (Brown, Mounts, Lamborn, & Steinberg, 1993). אי לכך שאלת המחקר שתנחה עבודה זו היא: כיצד ובאיזה אופן משפיעים ההורים על ילדיהם הספורטאים, ועל סיכוייהם שימשיכו לעסוק בו גם בבגרותם? בהתבסס על שלושה מרכיבים: מאפייניהם האישיים, תמיכה וחינוך.
זהו מחקר עיוני המתבסס על סקירת ספרות מעמיקה בנושא שתציג היבטים והסברים תאורטיים ואמפיריים מן השיח הסוציולוגי העכשווי, וכן היבטים פסיכולוגים המיוחסים לנושא. הפרק הראשון ידון באופן ספציפי במאפייני הורות וילדות כמו סגנונות הורות מעמדיים, סוגי הון, תהליך החיברות וסוכניו, וכן ניהול פנאי והקשר לספורט. הפרק השני יעסוק בספורט וסוציאליזציה, הערכים ודפוסי התנהגות הנרכשים בעת פעילות ספורטיבית. הפרק השלישי יתמקד במאפייני הספורט התחרותי והשפעת ההשתתפות בו על הילד, יחד עם האתגרים הנלווים לו. הפרק הרביעי ידון בשאלת המחקר. לבסוף, יוצג פרק דיון וסיכום שיציג את האינטגרציה בין ממצאי המחקרים הקודמים שהוצגו בפרק סקירת הספרות, תוך בחינת מידת הלימתם, כן מסקנות שיוסקו בעקבות ממצאים אלו והמלצות יישומיות.
מבוא
סקירת ספרות
1. ילדים והורים – מאפיינים
1.1 מאפייני הורים – סגנונות הורות והבדלים מעמדיים בסגנון החיים ואידיאולוגיית גידול הילדים
1.2 מאפייני הילדות – חיברות, קבוצת השווים, ארגון וניהול הפנאי
2. ספורט וסוציאליזציה – ערכים, מיומנויות, דפוסי התנהגות שנרכשים בפעילות הספורטיבית והקשר לסגנון החיים
3. ילדים וספורט תחרותי
3.1 מהו ספורט תחרותי?
3.2 השפעת ההשתתפות בספורט תחרותי על ילדים
3.3 אתגרים וקשיים
4. השפעת ההורים על ילדיהם הספורטאים
דיון
סיכום