בקרב רוב אוכלוסיות העולם ישנה נטייה טבעית לקדושת החיים, שכן לחיות הינו צורך בסיסי והישרדותי .נושא המתת החסד מעמיד בפנינו רגישויות ומחלוקות רבות בשל הצורך לבחור בין חיים, מלאי סבל וכאב, לבין המוות. המתת החסד במדינת ישראל מהווה את אחת הסוגיות השנויות במחלוקת לאור המורכבות וההתנגשות שבין ההלכה היהודית לבין הדמוקרטיה. ההטרוגניות בחברה הישראלית, הבאה לידי ביטוי בהשקפות עולם שונות, כמו גם הדילמה המוסרית-רפואית, חברתית, הלכתית ומשפטית יוצרות את אותה מורכבות. הדילמות פוגשות בעימות בין שני עקרונות הנתפשים בתרבות המערבית כערך יסוד בסיסי והם עקרון "קדושת החיים" אל מול עקרון "כבוד האדם". מחד, מדינת ישראל מושתת על ערכי הדמוקרטיה והליברליזם המכבדים את כבוד האדם וחירותו אך מאידך, היא מוגדרת כמדינה יהודית התומכת בעקרונות הדת וההלכה התופסים בערך קדושת החיים כערך עליון .
עבודתי תעסוק בנושא המתות חסד ובשאלה האם ראוי לאפשר את ביצוען של המתות חסד במסגרת הטובין שמספקת מדינת ישראל לאזרחיה. הרעיון לשאלה נבע מן העניין במורכבות ובדילמות הרבות הנובעות מעצם הגדרת מדינת ישראל כמדינה יהודית- דמוקרטית. במסגרת העבודה אחקור את השאלה מנק' מבט משפטית- חוקתית, הלכתית- דתית , נקודת מבט תועלתנית וליברטיאנית. בפרק הראשון אציג את התפיסה המושגית של המתת החסד ואערוך השוואה בין המתת חסד אקטיבית לפסיבית (פרק 1 סעיף 1) ובין המתת חסד רצונית לבלתי-רצונית (פרק 1 סעיף 2).
מבוא
1 - מהי המתת חסד?
1.1 - המושג "המתת חסד"
1.2 - המתת חסד אקטיבית מול פסיבית
1.3 - המתת חסד רצונית ולא רצונית
1.4 - הטיפול הפליאטיבי
1.5 - אורך חיים לעומת אורח חיים
2 – המתת חסד בישראל
2.1 - המתות חסד בראי העולם
2.2 – המצב המשפטי בישראל
2.3 – חופש בחירה וחירות האדם מנקודת מבט ישראלית
2.4 – ההלכה היהודית
2.5 – פרשת "שפר" – מקרה בוחן
3 – תיאוריות על מוסר: תועלתנות וליברטריאניזם
3.1 - תועלתנות
3.2 – ליברטריאניזם
3.3 – מכונת החוויות של נוזיק
4 - סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה